شخصية الخادم في المسرح الفرنسي قراءة في أعمال "موليير" و"لابيش" The Character Of The Servant In French Theatre A Reading Of The Works Of Molière And Labiche

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

تسعى الدراسة الحالية إلى تحليل عدد من النصوص المسرحية الخاصة بكتاب المسرح الفرنسي وهم (موليير، ولابيش) كونهم يمنهجان مدارس كوميدية مختلفة عن بعضهم البعض، وكونهم مختلفين في الحقبات التاريخية التي عاصروها، وذلك للوقوف على كيفية توظيف شخصية الخادم في نصوصهم المسرحية.
        أعتمدت الدراسة على المنهج البنيوي التكويني، وعلى عينة قومها ست مسرحيات مقسمة إلى ثلاثة لكل واحد من الكتاب الاثنان، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها :

غالبًا ما تظهر شخصية الخادم في الدور الثانوي في نصوص الكاتبان عينة الدراسة.
طغت الطبيعة النمطية على شخصية الخُدام في نصوص "لابيش" بينما تنوعت في نصوص "موليير".
للشكل الكوميدي المعتمد عليه من قبل الكتاب دور واضح في التأثير في شخصية الخادم.
اختلف توظيف شخصية الخادم بين الكاتبين، فظهر الخادم لدى "موليير" ذو أهمية أكبر عن "لابيش".

 
 
        The current study seeks to analyze a number of theatrical text by French play wrights (Molière and labiche) since they followed different schools of comedy from each other, and because they were different in the historical eras they lived in, in order to determine how the character of the servant was employed in their theatrical texts.
          The study relied on formative structural approach, and on a sample of six plays divided into three for each of the two writers. The study reached several results, including:

The servant character often appears in the secondary role in texts of the two writers.
The stereotypical nature dominated the personality of the servants in the texts of "labish", while it varied in the texts if " Molière ".
The comedic form adopted by the book has a clear role in influencing the savant's personality.
The employment of the servant character differed between the two writers. "Molière" servant appeared to be of greater importance than "labish".

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية