برنامج فى الاقتصاد المنزلى قائم على التصور العقلى لتحسين الإدراك البصري وخفض السلوك الفوضوى لدي التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم A Program in Home Economic Based on Mental Imagery For Improving Visual perception and Reducing Disruptive Behavior Among Educable Pupils with Mental Disabilities

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوى كلية الاقتصاد المنزلي للبنات بطنطا – جامعة الأزهر

2 استاذ ورئيس قسم الاقتصاد المنزلى التربوى كلية الاقتصاد المنزلي للبنات بطنطا – جامعة الأزهر

3 استاذ مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوى كلية الاقتصاد المنزلي للبنات بطنطا – جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالى الكشف عن أثربرنامج فى الاقتصاد المنزلى قائم على التصور العقلى لتحسين الإدراك البصري وخفض السلوك الفوضوى لدي التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم، وتكونت عينة البحث من ( 24) تلميذا من ذوى الإعاقة العقلية القابلين للتعلم ، واشتملت أدوات البحث على إختبار مهارات الإدراك البصري ، ومقياس تقدير السلوك الفوضوى ، واتبع البحث الحالى المنهج الوصفى التحليلى ، و المنهج شبة التجريبى ذو المجموعة الواحدة التطبيق قبلى – بعدى ، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال احصائياً عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات التلاميذ فى التطبيقين القبلى والبعدى لإختبار مهارات الإدراك البصري ككل وكل مهارة من مهاراتة الفرعية (المطابقة بين الأشكال ،التمييز الإدراكى للحجم ، الثبات الإدراكى ، الإدراك المكانى ، التمييز بين الشكل والأرضية، الإغلاق البصري ) لصالح التطبيق البعدى، وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى معنوية (  0,01) بين متوسطى درجات التلاميذ فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس  تقدير السلوك الفوضوى ككل وكل بعد من أبعاده الفرعيه (النشاط الذائد ، الإندفاعية، نقص الإنتباة ، العناد ، اللامبالاه، الضوضاء ، اللا اجتماعية ) لصالح التطبيق البعدى ، لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات التلاميذ بعد تلقى البرنامج القائم على التصور العقلى وبين درجاتهم التتبعية على كل من إختبار مهارات الإدراك البصري ، ومقياس تقدير السلوك الفوضوى.
 
 
A Program in Home Economic Based on Mental Imagery For Improving Visual perception and Reducing Disruptive Behavior Among Educable Pupils with Mental Disabilities
Abstract:
          The current research aims to reveal the effectiveness of a program based on A Program in Home Economic Based on Mental Imagery for Improving Visual perception and Reducing Disruptive Behavior among Educable Pupils with Mental Disabilities The research sample consisted of (24) students with mental disabilities who are able to learn, and the research tools included a test of visual perception skills, and a scale for estimating Disruptive behavior. The current research followed the descriptive analytical approach, and the semi-experimental approach with one group (pre-application - post-application), and the search results revealed a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of students in the pre- and post-applications to test visual perception skills as a whole and each of its sub-skills (matching between shapes, perceptual discrimination of size, perceptual stability, spatial perception, discrimination between shape and floor, visual closure) in favor of the post application There is a statistically significant difference at a significant level of 0.01 between the mean scores of students in the pre and post applications of the scale for estimating Disruptive behavior as a whole and each of its dimensions (excessive activity, impulsiveness, lack of attention, stubbornness, indifference, noise, antisocial) in favor of the post application, There is no statistically significant difference between the average scores of the students after receiving the program based on mental imagery and their follow-up scores on both the visual perception skills test and the disorderly behavior rating scale.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية