أثر التفاعل بين استراتيجيات الذكاء المتعلم وأنماط التفضيل المعرفي على تنمية مهارات التفكير المنتج لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر The effect of Interaction between Learnable Intelligence strategies and the Patterns of cognitive preference on the development of the Productive Thinking Skills For female Students At The Faculty Of Home Economics Al-Azhar Univers

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

2 أستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

3 أستاذ مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على أثر التفاعل بين استراتيجيات الذكاء المتعلم وأنماط التفضيل المعرفي على تنمية مهارات التفكير المنتج لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي ، وتكونت عينة البحث من (180) طالبة من طالبات الفرقة الثانية بكلية الاقتصاد المنزلى "جامعة الأزهر " للعام الجامعى (2022 /2023م) تم تقسيمهن إلى مجموعتين مجموعة ضابطة وعددها (80) طالبة،ومجموعة تجريبية وعددها(100) طالبة، وتمثلت أدوات البحث في(مقياس أنماط التفضيل المعرفي – اختبارمهارات التفكير المنتج)، وأسفرت نتائج البحث الحالي عن الأثر الإيجابي والفعال للتفاعل بين استراتيجيات الذكاء المتعلم وأنماط التفضيل المعرفي على تنمية مهارات التفكير المنتج لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، وكان حجم الأثر لهذا التفاعل (0.853) مما يدل على التأثير الكبير لهذا التفاعل، وكان من أهم توصيات البحث ضرورة الاهتمام باستخدام استراتيجيات الذكاء المتعلم وتدريب المعلمين على استخدامها وكيفية بناء المهمات الإثرائية والأنشطة التعليمية، وضرورة مراعاة أنماط التفضيل المعرفي للطالبات وتقديم المهمات والأنشطة المتنوعة والتي تراعي اختلاف أنماط التفضيل المعرفي بينهن، وضرورة العمل على تنمية مهارات التفكير المنتج لدى الطالبات بما يساعدهن على التفاعل بإيجابية مع المواقف والمشكلات الحياتية والتوصل إلى حلول إبداعية، والقدرة على تقييم هذه الأفكار والحلول واتخاذ القرار المناسب.
The effect of Interaction between Learnable Intelligence strategies and the Patterns of cognitive preference on the development of the  Productive Thinking Skills For female Students At The Faculty Of Home Economics Al-Azhar University.
Abstract
          This research aims at identifying The effect of Interaction between Learnable Intelligence strategies and the Patterns of cognitive preference on the development of the Productive Thinking Skills For female Students At The Faculty Of Home Economics Al-Azhar University.
 The researcher has used the Analytical Descriptive approach and the Quasi-Experimental approach ,The research sample consists of (180) students devided into two groups equally; the control group (80) and experimental group (100)students.
The research tools were(the Patterns of cognitive preference measure - test on the  Productive Thinking Skills). The Results shows that there is a positive effect of Interaction between Learnable Intelligence strategies and the Patterns of cognitive preference on the development of the  Productive Thinking Skills For female Students At The Faculty Of Home Economics Al-Azhar University,  The effect size for this interaction was (0.853), which indicates the large impact of this interaction,The research's most important recommendation is the importance of using Learnable Intelligence strategies which are cognitive and meta-cognitive strategies, training female teachers to use them, how to build enrichment tasks and educational activities, and the need to take into account the patterns of cognitive preference for students and to provide various tasks and activities that take into account the different patterns of cognitive preference between them, and the need to work on developing productive thinking skills among students to help them To interact positively with situations and life problems and to reach creative solutions, and the ability to evaluate these ideas and solutions and take the appropriate decision.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية