المعالجة الدرامية لصورة الأب في المسرح والسينما والتليفزيون (رواية الأخوة كارامازوف) نموذجًا The dramatic treatment of the image of the father in theatre, cinema and television (the novel The Brothers Karamazov) is an example.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم الإعلام التربوى - كلية التربية النوعية- جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على المعالجة الدرامية لصورة الأب من خلال بعض الأعمال الدرامية التي اعتمدت على رواية " الأخوة كارامازوف" وهذه الأعمال هى ( فيلم الأخوة الأعداء 1974م، مسلسل الأخوة الأعداء 2012م ، عرض " لعنة كارامازوف " 2021م)  ، وقد هدفت إلى توضيح التناول الدرامى لصورة الأب فى المسرح والسينما والتليفزيون، وبيان أساليب المعالجة الدرامية وهل اتفقت أم أختلفت أساليب معالجة كل مخرج مع أصل الرواية . وقد اعتمدت الباحثة على المنهج البنيوى لتحليل الأعمال الدرامية عينة الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:-

اختلفت أساليب المعالجة الدرامية بين المخرجين شكلاً ومضموناً تبعاً لإختلاف الظروف التى عالجتها الرواية، فمايعانى منه إنسان المجتمع الشرقى يختلف بالطبع عما يعانى منه المجتمع الروسى فظروف السبعينيات التى عالجها الفيلم الروائى 1974م اختلفت عن ظروف إنسان ماقبل ثوره 2011م كما وجدناه في المعالجة الدرامية للمخرج التليفزيونى محمد النقلى في مسلسل " الأخوة الأعداء" .
نجد أن أساليب المعالجة الدرامية لصورة الأب اختلفت بين المسرح، والسينما، والتليفزيون، وبالتالى اختلفت المعالجة الدرامية عن الرواية الأصلية تبعاً لوجهة نظر كل مخرج ولكن اتفق الجميع مع وجه نظر دوستويفسكى في وضع الشخصيات في مواقف متعارضة أى الإيمان بفكرة الأضداد؛ وذلك لجعل المتلقى يفكر في كل المواضيع ويصبح تفكيره محل جدال ونقاش. فكنا نجد مشاعر القتل وما يقابلها من مشاعر حب – تدين في مقابل تطرف – إلحاد في مقابل الإيمان ، وبالتالى نصل إلى نتيجة أنَّ الإنسان يمكن أن يكون جاهلاً وفى نفس الوقت ذكياًّ ، ناجحاً ولكنه شريراً وهكذا.
حرص المخرج التليفزيونى محمد النقلى وكذلك المخرج السينمائي حسام الدين مصطفى على رسم شخصية الأب الظالم، القاسي، المتسلط، الذى يبحث عن ملذاته، وشهواته وفى النهاية يتعرض للقتل. بينما اعتمد المخرج محمد عبد المنعم على فكرة غياب الأب فمع بداية العرض نجد الأم وبناتها الثلاث يبحثان عن مأوى هروباً من الأب ونزواته، ولكن اتفق الجميع على أن قسوة الأب وعدم تحمل المسئولية تؤدى إلى نتيجة واحدة وهى تفكك الأسرة وانهيار المجتمع

The aim of the research is to identify the dramatic treatment of the image of the father through some dramatic works that were based on the novel “The Brothers Karamazov.” These works are (the film “The Enemy Brothers” 1974 AD, the series “The Enemy Brothers” 2012 AD, and the show “The Curse of Karamazov” 2021 AD), and they aimed to clarify the dramatic treatment of the father’s image in  Theater, cinema and television, and an explanation of the methods of dramatic treatment and whether the methods of treatment of each director agreed or differed with the origin of the novel. The researcher relied on the structural approach to analyze the dramatic works sampled for the study
The study reached several results, the most important of which are:-
- • The methods of dramatic treatment differed between the directors in form and content depending on the differences in the circumstances that the novel dealt with. What a person in Eastern society suffers from is, of course, different from what Russian society suffers from. The circumstances of the 1970s that were treated in the feature film 1974 AD differed from the conditions of a person before the revolution of 2011 AD, as we found in the dramatic treatment of television director Muhammad al-Naqli. In the series "The Enemy Brothers"
-  We find that the methods of dramatic treatment of the father's image differed between theatre, cinema and television, and therefore the dramatic treatment differed from the original novel depending on the point of view of each director, but everyone agreed with Dostoevsky's point of view in placing the characters in conflicting positions, His thinking is subject to controversy and debate. We used to find the feelings of killing and the corresponding feelings of love - condemnation in exchange for extremism - atheism in exchange for faith, and thus we reach the conclusion that a person can be ignorant and at the same time intelligent, successful but evil and so on.
- • Television director Mohamed El-Naqly, as well as film director Hossam El-Din Mostafa, were keen to draw the character of the unjust, cruel, and domineering father, who searches for his pleasures and desires and in the end is killed, while director Mohamed Abdel-Moneim relied on the idea of the father’s absence. At the beginning of the show, we find the mother and her three daughters searching. He sought shelter to escape from the father and his whims, but everyone agreed that the father’s cruelty and lack of responsibility lead to one result, which is the disintegration of the family and the collapse of society.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية