نوع المستند : أبحاث علمیة
المؤلفون
1
أستاذ إدارة المنزل المساعد بقسم الاقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية- جامعة المنصورة
2
أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات المساعد بقسم إدارة المنزل والمؤسسات كلية الاقتصاد المنزلى- جامعة المنوفية
المستخلص
نظراً لأن الانتقال إلى سوق العمل هو الانتقال الطبيعى للشباب بعد انتهاء مرحلة الدراسة؛ لذا فاهتمامهم بالتخطيط للمستقبل المهنى يُعبر عن نظرة إيجابية تقدمية. ويُعد التحفيز الأسرى نقطة انطلاق لهؤلاء الشباب لاستباق استراتيجيات تؤهلهم للتخطيط لمستقبلهم المهنى بكفاءة وفاعلية؛ للانتقال بسهولة ويُسر من المرحلة النظرية للمرحلة العملية؛ ولتحقيق التميز والريادة فى سوق العمل المستقبلى. ولذلك يهدف البحث الحالي إلي الكشف عن طبيعة العلاقة بين التحفيز الأسرى بأبعاده المتمثلة فى: التحفيز (المعنوى، المادى، الاجتماعى، المعرفى الرقمى) واستراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى فى ضوء الإدارة الاستباقية بأبعادها المتمثلة فى استراتيجية: (الاستعداد للتوجه المهنى، التخطيط لاستغلال الوقت، التفكير الإيجابى) كما يدركه الشباب الجامعى، حيث تم استيفاء البيانات من خلال تطبيق أدوات البحث المتمثلة في (استمارة البيانات الأولية لعينة البحث، استبيان التحفيز الأسرى، استبيان استراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى فى ضوء الإدارة الاستباقية) وذلك على عينة عمدية غرضية قوامها (363) شاب جامعى من الجنسين بجامعة المنصورة، يشترط أن تكون من كليات نظرية وعملية، ومن تخصصات مختلفة، ومراحل دراسية مختلفة، وعلى قيد الجامعة، ويعيشون فى كنف أسر متكاملة من ريف وحضر محافظة الدقهلية. وقد اتبع في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم تصنيف وتبويب وتحليل البيانات وإجراء المعالجات الإحصائية المناسبة باستخدام برنامج (Spss)، ثم إجراء الإختبارات المناسبة. وصولاً لأهم النتائج التالية: أن ما يقرب من مجموع ثلاثة أرباع عينة البحث من ذوى المستوى المتوسط والمنخفض لإجمالى التحفيز الأسرى بنسبة (46%، 28,9%) على التوالى، وكان مستوى إجمالي استراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى لعينة البحث فى ضوء الإدارة الاستباقية مابين المتوسط والمنخفض بنسبة (42,1%، 30,9%) على التوالى، واحتل التحفيز المادى الترتيب الأول فى أبعاد التحفيز الأسرى، بينما جاء التفكير الإيجابى في الترتيب الأول لأبعاد استراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى فى ضوء الإدارة الاستباقية. وتبين وجود علاقة إرتباطية إيجابية عند مستوى (0,01) بين كل من التحفيز الأسرى بأبعاده والإجمالى وبين استراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى بأبعادها والإجمالى فى ضوء الإدارة الاستباقية كما يدركه الشباب الجامعى. كما تبين وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات الشباب الجامعى عينة البحث فى التحفيز المعنوى تبعاً لكلٍ من (الجنس، مكان السكن) لصالح الإناث، قاطنى الريف. بينما تبين عدم وجود تباين دال إحصائياً بين متوسطات درجات عينة البحث فى استراتيجية التخطيط لاستغلال الوقت تبعاً لعمرهم، وعدم وجود تباين دال إحصائياً بين متوسطات درجاتهم فى استراتيجية التفكير الإيجابى تبعاً لمكان السكن. وتبين أن التحفيز المعنوى الأسرى هو المحور الأكثر تأثيراً في تفسير التباين في استراتيجيات التخطيط للمستقبل المهنى فى ضوء الإدارة الاستباقية للشباب الجامعى عينة البحث. وكان من أهم التوصيات:1- اعداد دورات تدريبية ارشادية وتوعوية من قِبل الجهات المعنية بالأسرة كمكاتب التوجيه والاستشارات الأسرية بالإستعانة بالأخصائيين الإجتماعيين والنفسيين، والباحثين في مجال إدارة المنزل موجهة للآباء والأمهات؛ لتنمية وعيهم بأهمية التحفيز الأسرى فى حياة الأبناء؛ لاستثمار الطاقات البناءة لديهم فيما يتعلق بالتخطيط لمستقبلهم بصفة عامة والمهنى بصفة خاصة.2- اعداد برامج ارشادية وتوعوية وقائية متعمقة من قِبل الجهات المعنية بالشباب (كوزارة الشباب والرياضة، ومكاتب التوجيه والارشاد المهنى) بواسطة أساتذة متخصصين؛ لتنمية وعى الشباب بأهمية التخطيط لمستقبلهم المهنى؛ كون المهنة تمثل جانباً هاماً فى حياتهم. 3- اهتمام وزارة التربية والتعليم ممثلةً فى قاماتها العالية بإدراج مفهوم الإدارة الاستباقية ضمن المقرارات الدراسية منذ الصغر لخلق ثقافة عامة داعمة لروح المبادرة تكون بمثابة خطوة نحو تقبلها؛ الأمر الذى يساعد على التغيير للأفضل وتحقيق التميز فى المستقبل.
Family motivation and its relationship to planning strategies for the professional future in the light of proactive management as perceived by university youth
Abstract:
Since the transition to the labor market is the natural transition for young people after the end of the school stage; Therefore, their interest in planning for the professional future reflects a positive and progressive view. Family motivation is a starting point for these young people to anticipate strategies that qualify them to plan their professional future efficiently and effectively. to move easily from the theoretical stage to the practical stage; To achieve excellence and leadership in the future labor market. Therefore, the current research aims to reveal the nature of the relationship between family motivation with its dimensions represented in: motivation (moral, material, social, cognitive and digital) and strategies for planning the professional future in the light of proactive management with its dimensions represented in the strategy: (preparation for professional orientation, planning for the use of time, positive thinking) as perceived by university youth, Where the data was collected through the application of research tools represented in (the initial data form for the research sample, the family motivation questionnaire, the questionnaire for planning strategies for the professional future in the light of proactive management). This was done on an intentional, purposive sample of (363) young university students of both sexes at Mansoura University, who are required to be from theoretical and practical faculties, from different disciplines, and from different educational stages, and under university enrollment, and they live in integrated families from the countryside and urban areas of Dakahlia Governorate. the descriptive analytical approach was followed, and the data were classified, tabulated, analyzed, and appropriate statistical treatments were performed using the (Spss) program, and then appropriate tests were performed. To reach the following most important results: That nearly three-quarters of the research sample had a medium and low level of total family motivation at a rate of (46%, 28.9%) respectively, and the level of total planning strategies for the professional future of the research sample in the light of proactive management was between medium and low by (42.1%, 30.9%) respectively, Material motivation ranked first in the dimensions of family motivation, while positive thinking came in the first place in the dimensions of planning strategies for the professional future in the light of proactive management. And It was found that there is a positive correlation at the level (0.01) between each of the family motivation in its dimensions and the total, and the strategies for planning the professional future in its dimensions and the total in light of the proactive management as perceived by the university youth. It was also found that there were statistically significant differences between the mean scores of university youth, the research sample, in moral motivation, according to each of (sex, place of residence) in favor of females, rural residents. While it was found that there was no statistically significant difference between the mean scores of the research sample in the planning strategy to use the time according to their age, and there was no statistically significant difference between the average scores of the positive thinking strategy according to the place of residence. It turns out that family moral motivation is the most influential axis in explaining the discrepancy in planning strategies for the professional future in the light of the proactive management of university youth, the research sample. Among the most important recommendations were: 1- Preparing counseling and awareness-raising training courses by the authorities concerned with the family, such as family guidance and counseling offices, with the help of social and psychological specialists, and researchers in the field of home management, directed to parents; To develop their awareness of the importance of family stimulation in the lives of children; To invest their constructive energies in planning for their future in general and their careers in particular. 2- Preparing in-depth preventive counseling and awareness programs by the bodies concerned with youth (such as the Ministry of Youth and Sports, and career guidance and counseling offices) by specialized professors; To develop youth awareness of the importance of planning for their professional future; The fact that the profession represents an important aspect in their lives. 3- The interest of the Ministry of Education, represented by its high stature, in including the concept of proactive management in school curricula from childhood, to create a general culture supportive of the entrepreneurial spirit, as a step towards accepting it. Which helps change for the better and achieve excellence in the future.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية