تطوير منهج الاقتصاد المنزلي في ضوء مدخل (STEAM) وفاعليته في تنمية مهارات التفكير المتشعب والعمل الجماعي لدى تلميذات المرحلة الإعدادية Developing of the home economics curriculum in the light of the (STEAM) approach and its effectiveness in the development of Neural branching thinking skills and teamwork among female students of preparatory stage

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

2 أستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلى تطوير منهج الاقتصاد المنزلي للمرحلة الإعدادية في ضوء مدخل (STEAM) وبحث فعاليته في تنمية مهارات التفكير المتشعب والعمل الجماعي لدى تلميذات المرحلة الإعدادية، ولتحقيق ذلك تم إعداد أدوات البحث وتضمنت (قائمة بالمعايير المقترحة لمحتوي مادة الاقتصاد المنزلي للمرحلة الإعدادية في ضوء مدخل (STEAM) ، أداة تحليل محتوي مناهج الاقتصاد المنزلي للمرحلة الإعدادية في ضوء قائمة المعايير الخاصة بمدخل (STEAM) ، اختبار مهارات التفكير المتشعب، مقياس مهارات العمل الجماعي)، وكانت عينة البحث (80) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرسة الأشراف بكفر الشيخ، تم تقسيمها إلى مجموعتين الأولى تجريبية قوامها (40) تلميذة، والثانية ضابطة قوامها (40) تلميذة، وأسفرت النتائج عن انخفاض ملحوظ في تناول كتب الاقتصاد المنزلي بالمرحلة الإعدادية لمعايير تطوير منهج الاقتصاد المنزلي في ضوء مدخل STEAM والمتمثلة في ( الأفكار المحورية العلمية- الممارسات العلمية والهندسية- الممارسات الفنية والإبداعية)، وعلى ذلك فإن منهج الاقتصاد المنزلي في حاجة إلى إعادة النظر لمواجهة نواحي القصور فيه، وتطويره لكي يمكن أن يسهم في تنمية مهارات التفكير المتشعب والعمل الجماعي لدى تلميذات المرحلة الإعدادية، كما أسفرت عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي معنوية (0,01) بين متوسطي درجات  تلميذات المجموعتين (الضابطة والتجريبية) في التطبيق البعدي لإختبار التفكير المتشعب لصالح المجموعة التجريبية، كما أسفرت عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي معنوية (0,01) بين متوسطي درجات  تلميذات المجموعتين (الضابطة والتجريبية) في التطبيق البعدي لمقياس مهارات العمل الجماعي لصالح المجموعة التجريبية.
 
Developing of the home economics curriculum in the light of the (STEAM) approach and its effectiveness in the     development of Neural branching thinking skills and teamwork among female students of preparatory stage
Abstract:
             The aim of the current research is to develop the home economics curriculum in the preparatory stage in the light of the (STEAM) approach, and to examine its effectiveness in developing Neural Branching Thinking skills and teamwork among female students in the preparatory stage, To achieve this, research aim tools were prepared and included (a list of proposed standards for the content of home economics for the preparatory stage in light of the (STEAM) entrance, a tool for analyzing the content of the home economics curricula for the preparatory stage in light of the list of standards for the (STEAM) entrance, Neural Branching thinking skills test,  team work skills scale collective), these were applied to a group of (80) female students from the first preparatory grade at Al-Ashraf School in Kafr El-Sheikh. It was divided into two groups؛ an experimental group of (40) students, and a control group of (40) students. The results revealed a decrease in the extent to which home economics books in the preparatory stage dealt with the criteria for developing the home economics curriculum in the light of the STEAM approach, Therefore, the home economics curriculum needs to be reconsidered to face its shortcomings, and develop it so that it can contribute to the development of Neural Branching thinking and teamwork skills among middle school students. The students of the two groups (the control and the experimental) in the post application of the Neural Branching thinking test in favor of the experimental group, and it also resulted in a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of the students of the two groups (the control and the experimental) in the post application of the teamwork skills scale in favor of the experimental group.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية