برنامج قائم على النظرية الاتصالية باستخدام بعض تطبيقات جوجل لتنمية مهارات تصميم وإنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي والكفاءة الذاتية المدركة لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر A program based on Connectivism theory using some Google applications to develop the skills of Design and Production of interactive

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

2 أستاذ ورئيس قسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

3 أستاذ مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على النظرية الاتصالية باستخدام بعض تطبيقات جوجل في تنمية مهارات تصميم وإنتاج الكتاب الالكترونى التفاعلى للجانبين (المعرفى والأدائى ) والكفاءة الذاتية المدركة لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر ، وتكونت عينة البحث من (55)عضو هيئة التدريس بكلية الاقتصاد المنزلى جامعة الأزهر ، واشتملت أدوات البحث على اختبار تحصيلى معرفى لمهارات تصميم وإنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي ، وبطاقة تقييم مهارات تصميم وإنتاج الكتاب الإلكترونى التفاعلى، ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة ، واتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى مع المنهج شبه التجريبى ذو المجموعة الواحدة (القبلى - البعدى)، وقد جاءت نتائج البحث محققة لفروضه بوجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسط درجات عينة البحث  في التطبيق القبلى والبعدي لاختبار التحصيل المعرفى لمحتوى البرنامج وعلى بطاقة تقييم مهارات تصميم وإنتاج الكتاب الالكترونى التفاعلى وعلى مقياس الكفاءة الذاتية المدركة لصالح التطبيق البعدى، حيث كانت قوة تأثير البرنامج على الجانب المعرفى تساوى (87 %) وعلى الجانب الأدائى لمهارات تصميم وإنتاج الكتاب اٌلإلكترونى التفاعلى تساوى (97 %) وعلى مقياس الكفاءة الذاتية المدركة تساوى (65%) مما يدل على قوة تأثر البرنامج القائم على النظرية الاتصالية باستخدام تطبيقات جوجل فى تنمية المتغيرات التابعة بالبحث الحالى ، وقد أوصت الباحثة بأهمية إعداد برامج التعلم القائمة على النظرية الاتصالية في مراحل التعليم المختلفة بصفة عامة، وتقديم البرامج التدريبيّة لأعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة باستخدام أحدث الاستراتيجيّات والطرائق التعليميّة التكنولوجية لتنمية مهارات المعلم الرقمى لمواكبة تطورات العصر الحالى.
 
A program based on Connectivism theory using some Google applications to develop the skills of Design and Production of interactive e-book and the perceived self-efficacy to the staff faculty of Home Economics, Al-Azhar University
Abstract:
      The current research aims to reveal the effectiveness of a program based on Connectivism theory using some interactive Google applications in developing the skills of Design and Production of interactive e-book for both sides (cognitive and performance) and perceived self- efficacy to the staff faculty of Home Economics, Al-Azhar University, he research sample consisted of (55) faculty members at the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, and the research tools included a cognitive achievement test for the skills of designing and producing an interactive e-book, an evaluation card for the skills of designing and producing an interactive e-book, and a measure of perceived self-efficacy. The research followed the descriptive analytical approach with Semi-experimental method with one group (pre-application The results of the research came to fulfill its hypotheses with the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the research sample in the pre and post applications of the cognitive achievement test for the content of the program and on the assessment card of the skills of designing and producing the interactive e-book and on the perceived self-efficacy scale in favor of the post application, where The strength of the program's impact on the cognitive side was equal to (87%), on the performance side of the skills of designing and producing the interactive e-book, it was equal to (97%), and on the perceived self-efficacy scale, it was equal to (65%), which indicates the strength of the impact of the program based on communication theory using Google applications in Developing the dependent variables in the current research, The researcher recommended the importance of preparing learning programs based on Connectivism theory in the different stages of education in general, and providing training programs for faculty members and the supporting staff using the latest technological educational strategies and methods to develop the skills of the digital teacher to keep pace with the developments of the current era.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية