" التيك توك" ودوه في اكتشاف الموهوبين و المبدعين من تلاميذ المرحلة الابتدائية " دراسة ميدانية Tik Tok and its role in discovering talented and creative of primary school students " A Field Study "

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ الإذاعة والتليفزيون المساعد كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

يعد تطبيق التيك توك تطبيق اجتماعي متخصص لنشر الفيديوهات بين رواده حيث يقوم مستخدميه بنشر فيديوهات ومقاطع قصيرة أو مشاركة لحظات في حياته .
لقد أصبح التيك توك النافذة الأولى للأبداع وتفجير المواهب الدفينة بحيث يمكن الأطفال من الولوج إليه واستخدامه بأسلوب إبداعي لذا تهدف الدراسة الحالية إلي البحث عن دور التيك توك في اكتشاف الموهوبين والمبدعين من تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال التعرف على مدى مشاركتهم في إنتاج مضامين يتم عرضها من خلاله وأيضًا التعرف على عادات وأنماط استخدامهم لتطبيق التيك – توك.
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات المسحية التى تعتمد على وصف الظاهرة وذلك من خلال استخدام أداه الاستبيان وتطبيقها على عينة عمدية من تلاميذ المرحلة الابتدائية التى تتراوح أعمالهم            من 9 – 12 سنة ، مرحلة الطفولة المتأخرة قوامها (500) مفردة .
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها أن تلاميذ المرحلة الابتدائية يتعرضون لمحتوى التيك – توك بصفة دائمة بنسبة 50% لتحتل المرتبة الأولى ثم جاء في المرتبة الثانية تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين يتعرضون لمحتوى التيك – توك ، حيث الوقت المتاح لهم بنسبة 30%، ثم جاء في المرتبة الثالثة تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين يتعرضون لمحتوى التيك توك بصفة نادرة بنسبة 20% ، تلاميذ المرحلة الابتدائية يشاهدون محتوى التيك – توك بمفردهم بنسبة 54%، ثم مع أفراد أسرهم بنسبة 26% ، ثم مع أصدقائهم بنسبة 14%.
مدى تقديم تلاميذ المرحلة الابتدائية لمحتوى عبر تطبيق التيك – توك حيث تبين أن نسبة 60% منهم يقدمون محتوى عبر التطبيق ، في حين أن نسبة 40% منهم لا يقدمون محتوى.
أبرز الفوائد التى حصل عليها تلاميذ المرحلة الابتدائية عن المشاركة في تقديم محتوى عبر تطبيق التيك – توك تنمية الابتكار والابداع جاء بنسبة 18,3% ليحتل المرتبة الأولى ، ثم جاء في المرتبة الثانية المساعدة على استخدام الوسائل السمعية والبصرية بنسبة 13% ، ثم تنمية المهارات المختلفة بنسبة 12,3% لتحتل المرتبة الثالثة.
من أبرز التوصيات والمقترحات التى توصلت إليهم الدراسة :

وضع أنظمة وضوابط واضحة من قبل الاسرة بهدف تحديد أوقات استخدام تطبيق التيك – توك والمدة المستخدمة بحيث لا يؤثر على يومهم الدراسي.
تفعيل دور التيك – توك الايجابي في المجتمع ، وتوعية تلاميذ المرحلة الابتدائية إلى حسن استخدامه والإفادة القصوى منه في تطوير مهاراتهم وعرض مواهبهم المختلفة.
ضرورة انشاء منصات خاصة للمؤسسات التربوية والاعلامية عبر تطبيق التيك – توك نظرًا للزيادة المستمرة في عدد مستخدميه من تلاميذ المرحلة الابتدائية.

 
Tik Tok and its role in discovering talented and creative of primary school students
" A Field Study "
Abstract :
       Tik Tok application is a specialized social application for publishing videos among its users, where its users publish videos and short clips, or share moments from their lives.
Tik Tok has become the first window for creativity and the explosion of artistic talent, so that children can access it and use it in a creative way,   Therefore, the current study aims to search for the role of Tik Tok in discovering the gifted and creative students of the primary stage by identifying the extent of their participation in the production of content that is displayed through it, and also identifying the habits and patterns of their use of the application of Tik Tok.
This study belongs to survey studies that depend on describing the phenomenon through the use of the questionnaire tool and its application on a deliberate sample of primary school students.
Ages between 9-12 years old - late childhood consisted of 500 questionnaires  
The study reached a set of results, the most prominent of which is that primary school students are exposed to the content of Tik Tok permanently by 50%, to First rank .
Then, in the second rank came primary school students who are exposed to the content of Tik Tok according to the time available to them by 30%, then came in the third rank primary school students who are rarely exposed to the content of Tik Tok by 20%.
2-Primary school students watch the content of Tik Tok alone by 54%, then with their family members by 26%, then with their friends by  14%.
3- The extent to which primary school students provide content on the application of Tik Tok, as it was found that 605 of them provide content through the application, while 40% of them do not provide content.
4- The most prominent benefits that primary school students obtained from participating in providing content through the Tik Tok application, the development of innovation and creativity, came at a rate of 18.3% It ranked first, then came in the second place, helping to use audio-visual aids with a rate of 13%,then developing various skills with a rate of 12.3%, which ranks third. 
proposals and recommendations:
 
-Establishing clear systems and controls by the family with the aim of determining the times of using the Tik Tok application and the period used so that it does not affect their school day.
-Activating the positive role of Tik Tok in society and educating primary school students on its proper use and maximum benefit from it in developing their skills and displaying their various talents
-The need to create external platforms for educational and media institutions through the application of Tik Tok, due to the increase in the number of primary school students using it.

الموضوعات الرئيسية