نوع المستند : أبحاث علمیة
المؤلفون
1
أستاذ التربية المقارنة والإدارة التربوية رئيس قسم العلوم التربوية والنفسية السابق وكيل كلية التربية النوعية للدراسات العليا والبحوث جامعة القاهرة
2
أستاذ الإعلام التربوي " المساعد " تخصص إذاعة وتليفزيون كلية التربية النوعية– جامعة طنطا
3
مدرس الإعلام التربوي بكلية التربية النوعية كلية التربية النوعية– جامعة طنطا
4
معلم أول صحافة وإعلام بمدرسة السيدة عائشة الإعدادية بنات بطنطا
المستخلص
تتلخص مشكلة البحث فى إن إنتشار الأمراض والأوبئة والحروب والأزمات الأقتصادية والأجتماعية والكوارث المختلفة ترتبت علية أثار سلبية على على سير العملية التعليمية من إغلاق كلى أو جزئى للمدارس ومن هنا ظهرت مشكلة الدراسة وهى ضرورة التركيز أو تفعيل مواقع التواصل الأجتماعى بالمؤسسات التعليمية فى مصر وخصوصاً المدارس الثانوية التى يحدث فيها متغيرات نفسية وإجتماعية وتعليمية للطلاب فى تلك المرحلة نظراً لأنهم يعيشون مرحلة عمرية خاصة ، وهى مرحلة المراهقة مما يحدث فجوة فى العلاقات الإجتماعية أو العلاقات الأسرية أو التعليمية ، لذا يجب الأهتمام بالتعليم فى تلك المرحلة العمرية الصعبة لما فيها من متغيرات وصراعات مختلفة ويتأثر فيها التحصيل الدراسى للطلاب فى تلك المرحلة العمرية .
ومن هنا جاءت ضرورة تفعيل دور أخصائى الإعلام التربوى بالمدرسة فى تدعيم المهارات التعليمية للمرحلة الثانوية عبر مواقع التواصل الأجتماعى وذلك فى خدمة العملية التعليمية من تبسيط المحتوى الدراسى ورفع مستوى التحصيل الدراسى لدى طلاب المرحلة الثانوية، حيث هناك إحتياج شديد لذلك فى الوقت الحالى ، والاتجاه نحو الأساليب الجديدة التي تعزز الموقف العلمي بالصور الحية، والحركة والألوان الجذابة .
وبذلك تتمحور مشكلة البحث الحالية في الإجابة عن السؤال الرئيسى التالي :
ما هو دور أخصائي الإعلام التربوي فى تدعيم المهارات التعليمية للمرحلة الثانوية عبر مواقع التواصل الأجتماعى؟
لذلك سوف يعتمد الباحث فى هذة الدراسة على المنهج المسحي والذي يرمي إلى جمع البيانات من أفراد العينة المحددة للتعرف على دور أخصائي الإعلام التربوي فى تدعيم المهارات التعليمية للمرحلة الثانوية عبرمواقع التواصل الإجتماعى ، قد اعتمدت الدراسة على أداة الاستبيان حيث يعد أًكثر الأدوات استخداماً في منهج المسح ، باعتبارها أكثر الأدوات ملائمة لموضوع الدراسة
تتمثل عينة الدراسة فى " 100 " مفردة على أخصائي الإعلام التربوي بالمدراس الثانوية " الصحافة و الإذاعة ، والمسرح " ، وتم إختيار العينة بشكل عشوائى من المدارس الثانوية من قرى ومدن محافظة الغربية .
The role of the educational media specialist in strengthening the educational skills of the secondary stage through social Media networking sites.
Abstract:
The problem of the research is that the spread of diseases, epidemics, wars, economic and social crises, and various disasters have had negative effects on the progress of the educational process, such as the total or partial closure of schools. Hence, the problem of the study emerged, which is the need to focus or activate social networking sites in educational institutions in Egypt, especially secondary schools, in which psychological, social and educational variables occur for students. For students at that stage, because they live in a special age stage, which is the stage of adolescence, which causes a gap in social relations, family relations, or education. Therefore, attention must be paid to education in this difficult age stage, because of the various variables and conflicts in which the academic achievement of students in that age stage is affected.
Hence the need to activate the role of the educational media specialist in the school in strengthening the educational skills of the secondary stage through social networking sites. This is in the service of the educational process by simplifying the academic content and raising the level of academic achievement among secondary school students. Where there is a strong need for this at the present time, moreover, the trend towards new methods that enhance the scientific position with live images, movement and attractive colors.
Thus, the current research problem revolves around answering the following main crucial question:
What is the role of the educational media specialist in strengthening the educational skills of the secondary stage through social Media networking sites?
For that Reason, the researcher in this study will depend on the survey methodology, which aims to collect data from the selected sample members to identify the role of the educational media specialist in strengthening the educational skills of the secondary stage through social networking sites, The study relied on the questionnaire tool, which is the most used tool in the survey methodology, as it is the most appropriate tool for the subject of the study.
The sample of the study consists of "100" questionnaires distributed to educational media specialists in secondary schools "press, radio, and theatre". The sample was chosen randomly from secondary schools in the villages and cities of Gharbeya Governorate.
الموضوعات الرئيسية