أثر استخدام برنامج المحاكاة التفاعليةThingLink عبر منصة Microsoft Teams في تنمية التفكير التحليلي والمثابرة الأكاديمية لدى طالبات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر Impact of Using the interactive simulation programThingLink via the Microsoft Teams Platform in Developing Analytical Thinking & Academic Perseverance Among Female Students of Faculty of Home Economics, Al-Azhar U

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بالقسم التربوي كلية الاقتصاد المنزلي- جامعة الأزهر

2 أستاذ مساعد بالقسم التربوي كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر استخدام برنامج المحاكاة التفاعليةThingLink عبر منصة Microsoft Teams  في تنمية التفكير التحليلي والمثابرة الأكاديمية لدى طالبات الفرقة الثالثة  بكلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر ، وتكونت عينة البحث من طالبات قسم الاقتصاد المنزلي التربوي للعام الجامعي 2020/2021م  ، وتمثلت أدوات البحث في اختبار التفكير التحليلي ومقياس المثابرة الأكاديمية، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات مجموعة البحث للقياس القبلي والبعدي في اختبار التفكير التحليلي عند مستوى دلالة 0,001 لصالح التطبيق البعدي ، وبلغ حجم الأثر 3,2 ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات مجموعة البحث للقياس القبلي والبعدي في مقياس المثابرة الأكاديمية عند مستوى 0,001 لصالح التطبيق البعدي، وقد بلغ حجم الأثر 2,4 ، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات مجموعة البحث بين القياس البعدي والتتبعي لاختبار التفكير التحليلي والمثابرة الأكاديمية.
 
 
Impact of Using the interactive simulation programThingLink via the Microsoft Teams Platform in Developing Analytical Thinking & Academic Perseverance Among Female Students of Faculty of Home Economics, Al-Azhar University.
 
Abstract:
This research aims to identify the impact of using the interactive simulation program ThingLink via the Microsoft Teams Platform in developing analytical thinking and academic perseverance among third-year students at the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University. The sample consisted of students of the Educational Home Economics Department for the academic year 2020–2021. The research tools were the analytical thinking test and the academic perseverance scale. The results of the research resulted in (1) statistically significant differences between the average scores of the research group students for pre- and post-measurement in the analytical thinking test at the level of significance 0.001 in favor of the post-application, and the impact magnitude was 3.1; (2) statistically significant differences between the average scores of the research group students for pre- and post-measurement in the academic perseverance scale at the level of 0.001 in favor of the post-application, and the impact magnitude was 2.4; and (3) no statistically significant differences between the average scores of the research group students between the post- and tracking measurement of the analytical thinking test and the academic perseverance.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية