فاعلية إستراتيجية التعلم المعکوس فى إکساب المهارات وتحصيل المعارف الخاصة باعداد المانيكان للتشكيل The effectiveness of the flipped learning strategy in acquiring skills and acquiring knowledge of preparing mannequins for shaping

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الملابس والنسيج المساعد كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة المنوفية

2 دكتوراه فى الملابس والنسيج كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة المنوفية

المستخلص

يهدف البحث إلى قياس فاعلية إستراتيجية التعلم المعکوس فى إکساب المهارات وتحصيل المعارف الخاصة باعداد المانيكان للتشكيل للفرقة الرابعة شعبة الملابس والنسيج وتکونت عينة البحث من (250) طالب وطالبة الفرقة الرابعة – قسم الملابس والنسيج – کلية الاقتصاد المنزلى – جامعة المنوفية، وإشتملت أدوات البحث على فيديوهات تعليمية على (منصة التعلم الإلکتروني) توضح إعدادالمانيكان للتشكيل ، والمفاهيم الأساسية الخاصة بالتشكيل, وتم عمل تطبيق قبلى وبعدى وإختبار تحصيلى، وإختبار مهارى ، واستبيان لقياس آراء الطلاب نحو إستراتيجية التعلم المعکوس، واتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى التجريبى، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلى والبعدى للإختبار التحصيلى والإختبار المهارى لصالح التطبيق البعدى عند إستخدام إستراتيجية التعلم المعکوس فى إعداد المانيكان للتشكيل ، وإيجابية آراء الطلاب فى الإتجاه نحو إستخدام إستراتيجية التعلم المعکوس، وقد أوصى البحث بأهمية إعداد مزيد من الدراسات بإستخدام إستراتيجية التعلم المعکوس، وإستخدامها فى الدروس العملية کأسلوب تعلم ذاتى لما لها من تأثير إيجابى فى تعلم المهارات الأساسية وتحصيل المعارف .
The effectiveness of the flipped learning strategy in acquiring skills and acquiring knowledge of preparing mannequins for shaping
Summary
The research aims to measure the effectiveness of the flipped learning strategy in acquiring skills and acquiring knowledge of preparing mannequins for shaping for the fourth year, the Clothing and Textile Division. Educational on the (e-learning platform) showing the preparation of the mannequin for shaping, and the basic concepts of shaping. A pre and post application, an achievement test, a skill test, and a questionnaire were made to measure students’ opinions towards the flipped learning strategy. The research followed the descriptive, analytical, and empirical method. Statistically significant between the mean scores of students in the pre and post application of the achievement test and the skill test in favor of the post application when using the flipped learning strategy in preparing the mannequin for shaping, and the students’ positive opinions in the direction towards using the flipped learning strategy, and the research recommended the importance of preparing more studies using the flipped learning strategy. and its use in practical lessons as a self-learning method because of its Positive effect on learning basic skills and knowledge acquisition.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية