الطباعة اليدوية كمشروع صغير للإعالة الذاتية لذوى صعوبات التعلم من طالبات الإعدادية المهنية لضمان حياة كريمة Manual printing as a small project for self -support for people with learning disabilities from professional preparatory students to ensure a decent life

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الطباعة وعميد كلية التربية النوعية ووكيل الكلية للدراسات العليا كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 أستاذ علم النفس التعليمى المتفرغ كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

يمثل ذوو الصعوبات الأسرية والعائلية المضطربة من انفصال أو غياب أحد الوالدين أو كليهما ، أو وجود أحدهما بالسجن  أو المستوى المتدنى اقتصاديا واجتماعيا ، أو ما يشبه ذلك من الصعوبات ، يمثل هؤلاء فئة لا يستهان بها بين التلاميذ والطلاب وربما طلاب التعليم العالى ، هؤلاء أصحاء عقليا وبدنيا لكنهم يفشلون فى دراستهم لما تحدثه هذه الظروف من اضطرابات نفسية ويفشلون فى التكيف مع متطلبات التعليم .فوجئت بهم الباحثة عند توليها إدارة مدرسة مهنية إعدادية للبنات . فقد لاحظت أن ما يعانون منه  ليس عقليا ولا جسديا وإنما هى العلة النفسية التى ترتب عليها فشلهم الدراسى .ومن هنا جاءت فكرة البحث لضمان حياة كريمة لهن .
فعلى عينة من طالبات الاعدادية المهنية – بنات - قوامها 25 طالبة ، من الصفوف الثلاثة : الأول والثانى والثالث ، يتراوح ذكاؤهم بين 95 ، 110 على اختبار "كاتل "المصور ، وتتراوح أعمارهم 15 إلى 17 سنة ، تم تطبيق برنامج فى الطباعة اليدوية لإكساب عينة الدراسة من ذوى صعوبات التعلم الاجتماعية والاقتصادية المهارات التى تمكنهم من إنتاج ما يمكن تسويقه لإعالتهم الذاتية وضمان حياة كريمة عبر مشروع صغير ,وأسفرت النتائج عن تمكن الطالبات من إنتاج مطبوعات نسجية ذات قيمة فنية ووظيفية وتسويقية .
تكونت المعالجة التجريبية من ستة  مراحل من الأنشطة :
الاولى : تكوين الارتباط : وتهدف إلى اكتساب حب الطالبات ، وتغيير فكرتهن عن أنفسهن ،  وتقبل الذات ، واكتساب الثقة واستخدم فى هذه المرحلة المشاركة فى اعداد طعام فى حجرة الاقتصاد المنزلى والاكل معا ، هدايا ، احتفالات ، حلوى ، وتغيير معاملة المدرسات لهن ، والنداء لهن باسمائهن ، وتذكية السلوك الحسن .
الثانية : عمل التصميمات وتجاربها .
الثالثة : تعلم تقنيات :الطباعة بالقالب ، والعقد والربط ، والاستنسل ، والشبلونة الحريرية : بيان عملى ، ممارسة مع المساعدة ، ممارسة الطالبة وحدها حتى اتقان كل الطرق (.تكون الطباعة فى هذه المرحلة على الورق) .
الرابعة : حرية اختيار الطالبة للطريقة المفضلة لديها ، ثم الممارسة حتى الوصول إلى الممارسة التلقائية ( العمل بدقة وبدون مجهود ، ويتفاوت عدد المنتجات من طالبة لأخرى للوصول إلى الإتقان )( تستخدم فى المرحلة الاخيرة الطباعة على المنسوجات ).
الخامسة : ممارسة انتاج حقيقى وتحكيمه ( تقييمه).
السادسة : معرض يتم الدعوة اليه من الاطراف المعنية : قيادات ، شئون اجتماعية ، مسئولين عن حياة كريمة فى قرى الطالبات ، رجال أعمال مهتمين . والهدف هوإيجاد من يتبنى الطالبات لإنشاء مشروعهن الصغير .
النتائج :توصل البحث الى النتائج التالية :
1-تمكن طالبات العينة ذوى صعوبات التعلم الاجتماعية والاقتصادية بالإعدادية المهنية بنات من مهارات الطباعة اليدوية بالقوالب ، والاستنسل ، والشبلونة .
2- أمكنهن إنتاج طباعة يدوية ذات قيمة فنية ووظيفية وقابلة للتسويق من خلال تقييم المنتجات.
3- حدث تحول ملحوظ فى مفهوم واحترام الذات وتغيرت سلوكياتهن فى التعامل مع بعضهن ، وظهرت معالم حب العمل فى فريق بروح التعاون ، ودلت الفرحة أثناء العمل على الاستمتاع بالشعور أنهن قادرات على عمل شىء ذى قيمة ( وهذه هى شهادات المعلمات بالمدرسة ) .
 
Manual printing as a small project for self -support for people with learning disabilities from professional preparatory students to ensure a decent life
Abstract
People with troubled family and family difficulties, such as the separation or absence of one or both parents, or the presence of one of them in prison, or the low economic and social level, or similar difficulties, represent a significant category among pupils and students, and perhaps higher education students. These are mentally and physically healthy. However, they fail in their studies because of the psychological disorders caused by these conditions, and they fail to adapt to the requirements of education. The researcher was surprised by them when she took over the management of a preparatory vocational school for girls. I noticed that what they suffer from is neither mental nor physical, but rather the psychological illness that resulted in their academic failure. Hence the idea of research came to ensure a decent life for them.
On a sample of vocational preparatory students - girls - consisting of 25 students, from the three grades: first, second and third, their intelligence ranges between 95 and 110 on the illustrated "Catell" test, and their ages range from 15 to 17 years, a hand-printing program was applied to provide the study sample with Those with social and economic learning disabilities have the skills that enable them to produce what can be marketed for their self-support and to ensure a decent life through a small project. The results resulted in the students being able to produce textile prints of artistic, functional and marketing value.
The experimental treatment consisted of six phases of activities:
The first: Formation of attachment: It aims to gain students’ love, change their idea of themselves, self-acceptance, and gain confidence. At this stage, participation in preparing food in the home economics room and eating together, gifts, celebrations, sweets, changing teachers’ treatment of them, and calling them by their names was used. and encourage good behavior.
The second: making designs and testing them.
The third: Learning the techniques of: printing by template, knotting and tying, stenciling, and silk skeins: a practical demonstration, practice with assistance, the student’s practice alone until mastering all methods (the printing at this stage is on paper).
Fourth: The freedom of the student to choose her preferred method, then practice until reaching automatic practice (work accurately and effortlessly, and the number of products varies from one student to another to reach perfection) (printing on textiles is used in the last stage).
Fifth: the practice of real production and arbitration (evaluation.
Sixth: An exhibition invited by the concerned parties: leaders, social affairs, responsible for a decent life in the students' villages, interested businessmen. The aim is to find someone to adopt the students to establish their small project.
Results: The research reached the following results:
1- -The students of the sample with social and economic learning difficulties in vocational preparatory school, girls, were able to master the skills of manual printing using templates, stencils, and stencils.
2- -They were able to produce manual printing of artistic, functional and marketable value by evaluating the products.
3- -There was a noticeable shift in the concept and self-respect, and their behaviors changed in dealing with each other, and features of the love of working in a team with a spirit of cooperation appeared, and the joy during work indicated the enjoyment of the feeling that they are able to do something of value (and these are the testimonies of the school teachers).

الموضوعات الرئيسية