تعرض الشباب الجامعي للمنصات الاعلامية المتعددة وعلاقته بمستوى معرفتهم بالتغيرات المناخية Exposure of University Youth to Multiple Media Platforms and Its Relationship to Their Level of Knowledge of Climate Change

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الإعلام التربوي ورئيس قسم الإعلام سابقًا كلية التربية النوعية ــ جامعة طنطا

2 مدرس بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية ــ جامعة طنطا

3 كلية التربية النوعية ــ جامعة طنطا

المستخلص

يستهدف البحث الحالي التعرف على تعرض الشباب الجامعي للمنصات الاعلامية المتعددة وعلاقته بمستوى معرفتهم بقضايا التغيرات المناخية، والكشف عن أنماط وعادات الشباب الجامعي في متابعة قضايا التغيرات المناخية المنشورة على المنصات الاعلامية،رصد أهم المنصات الاعلامية التي يستخدمها الشباب الجامعي لمتابعة قضايا التغيرات المناخية، ومعرفة القضايا التي يحرصون على متابعتها، والكشف عن أسباب متابعتهم لقضايا التغيرات المناخية المنشورة على تلك المنصات الاعلامية، معرفة المشكلات التي تواجههم أثناء المتابعة، وتم ذلك من خلال تصميم استمارة استبيان وتطبيقها على عينة من الشباب الجامعي التابع لجامعات طنطا والقاهرة والمنصورة، وبلغ قوامها 200 مفردة كأداة لجمع البيانات.
 وتوصلت الدراسة إلى أن النسبة الأكبر من الشباب الجامعي يتابعون قضايا التغيرات المناخية المنشورة على منصات الاعلامية لليوم السابع بنسبة 78%، وأنهم يتابعونها من خلال منصات الاعلامية على الفيسبوك وذلك بنسبة 79%، وأن من أهم القضايا التي يحرصون على متابعتها قضايا التلوث البيئي وذلك بنسبة 66%، وأن من أهم أسباب متابعتهم لقضايا التغيرات المناخية على المنصات الاعلامية أنها تقوم بمساعدتهم في فهم ما يحدث حولهم وجاء ذلك بنسبة 76%، وبالإضافة إلى تسليط الضوء عليها من قبل المنصات الاعلامية المختلفة وجاء ذلك بنسبة 44.5%، إلى جانب أهمية مؤتمر قمة المناخ المنعقد في مدينة شرم الشيخ وجاء ذلك بنسبة 42%،كما أنهم يتابعونها من أجل التثقيف والمعرفة وجاء ذلك بنسبة 39%.
 
Exposure of University Youth to Multiple Media Platforms and Its Relationship to Their Level of Knowledge of Climate Change
 
 Abstract:
The current research aims to identify the exposure of university youth to multiple media platforms and its relationship to their level of knowledge of climate change issues, to reveal the patterns and habits of university youth in following up on climate change issues published on media platforms, to monitor the most important media platforms used by university youth to follow up on climate change issues, and to know the issues that They are keen to follow it, and to reveal the reasons for their follow-up on climate change issues published on these media platforms, to know the problems they face during follow-up, and this was done by designing a questionnaire form and applying it to a sample of university youth affiliated with the universities of Tanta, Cairo and Mansoura, and it reached a strength of 200 items as a tool for data collection.                               
The study concluded that the largest percentage of university youth follow climate change issues published on media platforms for the seventh day by 78%, and they follow them through media platforms on Facebook by 79%, and that one of the most important issues they are keen to follow up is environmental pollution issues by 66%. %, and that one of the most important reasons for their follow-up on climate change issues on media platforms is that it helps them understand what is happening around them, and this came by 76%, in addition to highlighting it by various media platforms, and that came by 44.5%, in addition to the importance of the climate summit held In the city of Sharm El-Sheikh, this came at a rate of 42%, and they follow it for the sake of education and knowledge, and this came at a rate of 39%.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية