فاعلية التعليم المدمج في تنمية الجوانب المعرفية والمهارية لبعض تقنيات مقرر الماكينات والمعدات في ضوء القواعد الأرجونومية The Effectiveness of Blended Learning in Developing The Cognitive and Skill Aspects of some Techniques of The Machinery and Equipment Course in The Light of Ergonomic Rules

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الملابس والنسيج المتفرغ بقسم الإقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 أستاذ ورئيس قسم الملابس والنسيج بقسم الإقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 أستاذ الملابس والنسيج بقسم الإقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

4 أستاذ الملابس والنسيج المساعد بقسم الإقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

5 كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

يهدف هذا البحث إلي قياس فاعلية التعلم المدمج في تنمية التحصيل المعرفي واكساب المهارات لدى طالبات الفرقة الأولي شعبة الملابس والنسيج بالكلية التكنولوجية بالمطرية، وقياس أثر استخدام التعليم المدمج في تطبيقات الهواتف المحمولة واستخدامها في عرض المحتوى التعليمي متضمناً معارف ومهارات محتوى مقرر (مادة ماكينات ومعدات) وقياس فاعليتها في تنمية المعارف والمهارات لدي طلاب شعبة الملابس والنسيج، واتبع البحث كل من المنهج شبة التجريبي والمنهج الوصفي , وتم اجراء التجربة فى الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعى 2021/2020 م ، وتتكون عينة البحث من (٢٥) من طلاب الفرقة الأولى شعبة الملابس والنسيج بالكلية التكنولوجية بالمطرية.
وتوصلت نتائج البحث إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين (القبلي والبعدي) لصالح التطبيق البعدي بمستوي دلالة (0.01) في الإختبار التحصيلي حيث كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق البعدي (64.587) ، بينما كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق القبلي (7.634) ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين (القبلي والبعدي) لصالح التطبيق البعدي بمستوي دلالة (0.01) في الإختبار المهاري حيث كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق البعدي "371.057" ، بينما كان في التطبيق القبلي (60.013) ، إلى جانب إيجابية آراء الطلاب نحو تطبيق التعلم المدمج باستخدام تطبيق التيلجرام مما يدل على فاعليه استخدام التعليم المدمج في تدريس المقرر التعليمي في مادة ماكينات ومعدات.
 
The Effectiveness of Blended Learning in Developing The Cognitive and Skill Aspects of some Techniques of The Machinery and Equipment Course in The Light of Ergonomic Rules
Abstract:
            This research aims to measure the effectiveness of blended learning in the development of cognitive achievement and skills acquisition among first-year students of clothing and textiles at the College of Technology in Matariya, and educational measurement, the impact of using Lenovo applications "Telegram" and their effectiveness in developing knowledge and skills in the clothing and textile division, and followed the search for a semi-curriculum and a descriptive approach. The example was conducted in the second semester of the academic year 2021/2020 face to face and the research sample consists of (25) first-year students of clothing and textiles at the College of Technology in Matariya.The results of the research found that there were statistically significant differences between the two applications (pre and post) in favor of the post application with a significance level of (0.01) in the achievement test, where the average student scores in the post application were (64.587), while the average students' scores in the tribal application (7.634), and there were statistically significant differences between the two applications (pre and post) in favor of the post application with a significance level of (0.01) in the skill test, where the average student scores in the post application were (371.057), while it was in the tribal application (60.013), in addition to the positive views of students towards the application of blended learning using the Telegram application, which indicates the effectiveness of using blended learning in teaching the course in the subject of machines and equipment.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية