الرؤى التصورية للبورتريه لدى الطفل التوحدي والاستفادة منها لتنمية أنماط التفاعل الاجتماعي "The imaginary visions for portrait for the autism children and how to benefit from them to develop types of social interaction".

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

دكتوراه الرسم والتصوير من قسم التربية الفنية كلية التربية النوعية - جامعة المنصورة

المستخلص

 
يهدف البحث إلى دراسة فاعلية الرؤى التخيلية للبورتريه كأسلوب خاص بالطفل ودوره في توسيع دائرة معارفه وتطوير أنماط التفاعل الاجتماعي لديه تجاه بعض أشخاص من أقاربه أو معارفه وإدخالهم إلى دائرة إدركه. والارتقاء بقدرة طفل التوحد لإسقاط تعبيراته عن علاقاته وتعاملاته الاجتماعية وذلك عن طريق رسم البورتريه. وتنمية مهارات التعبير الفني ورسم البورتريه عند الطفل التوحدي للتواصل الاجتماعي داخل وخارج الأسرة كوسيلة لعلاج اضطراب التوحد. اشتملت عينة الدراسة التي تم اختيارها بطريقة قصدية من مركزين "منارة التخاطب بمدينة بنها" و"منارة التخاطب بالهرم" وعددهم(4) أطفال يعانون من مستوى بسيط من التوحد أعمارهم بين (6- 7) سنوات في الفترة بين 23/ 7 / 2019م حتى 25 / 8 / 2019م، بنظام الجلسة النصف عيادية. ويتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي في الإطار النظري، والمنهج التجريبي في الإطار التطبيقي.
وتوصلت الدراسة إلى نمو مهارات التعبير الفني ورسم البورتريه لدى أطفال التوحد واتساع دائرة معارفهم بشكل ملحوظ عن طريق رسمه لوجوه المحطين به. رسم البورتريه وسيلة جيدة وفعالة في إثراء وعلاج عمليات التواصل الاجتماعي عند الأطفال ذو اضطراب التوحد داخل وخارج نطاق الأسرة. وقد لعبت الرؤى التخيلية دورًا هامًا وواضحًا كأسلوب خاص بالطفل لتصبح تنفيسية وكذلك وسيلة رمزية لتواصله الإجتماعي في تعبيراته الانفعالية المصورة للبورتريه.
وأوصت الدراسة بالعمل على الاهتمام بهذه النوعية من الأبحاث العلمية وتطويرها. والاهتمام بالعلاج بالفن ودوره الفعال في برامج علاج ذوي الاحتياجات الخاصة. والاهتمام بالأنشطة الفنية ودورها في تحسين مهارات الأطفال التوحدين في التواصل والتعبير، وتوجيه المعالجين والاخصائين لهذه الفئة من البرامج العلاجية وأيضًا استخدام الأنشطة الفنية الموجهة للأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة.
 
"The imaginary visions for portrait for the autism children and how to benefit from them to develop types of social interaction".
 
Abstract:
"The imaginary visions for portrait for the autism children and how to benefit from them to develop types of social interaction".
The research is maent to study the efficency of imaginary visions of  the portrait as a special way for children, It's role to widen the scope them promte social interaction types with relatives and relations to getinto perception circle.It aims also to enhance abilities  of autism children to express their impressions about social relations and develop their artistic skills through portrait. Besides this maybe considered a means of social communication in and out of the family to treat  autism disorders. The intended reseach sample in cluded two centers, "manarat altakhatibu" in the city of Benha" and "manarat altakhatibu" in alharam" included (4) children were aged (6-7) from 23/7/2019 - 25 / 8 / 2019 AD, with a half-clinical session system. The researcher has followed the analysis descriptive method in the theoretical part, and the experimental method in the applied part.
The research  has come to: drawing portrait for people around has developed the portrait painting skills for children with autistm and widened their aquaintinance. Drawing Portrait is a good and effective way to enrich and treat social communication processes in children with autism, inside and outside the family. Imaginary visions have played clear and important role as ameans of relief and a sign social communication that appear in emotional expressions  in drawing portrait..The reseach has recommended to pay more attention to such researchs and develop them. It also Calls for paying more attention for art therapy and its efficent role in treatment programs for people with special needs comcentrating on artistic activities.Besides recommend therapists and specialists to  use such curative programs, besides using directed Artistic activitiesfor people with special needs
 

الموضوعات الرئيسية