أساليب الكوميديا الساخرة في نصوص فن الأراجوز الشعبي للكبار- دراسة تحليلية Methods of satirical comedy in the texts of the popular art of Aragoz for adults "an analytical study".

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

2 أستاذ الأدب الحديث والدراسات المسرحيةبقسم اللغة العربية كلية الآداب - جامعة حلوان

3 مدرس المسرح بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

4 كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

فن الأراجوز من أهم الموروثات الشعبية ومظهر من مظاهر الفرجة الشعبية المحببة في قلوب الجميع، حيث ينجذب إليه الكبار والصغار، وقد انتشر في فترة الخمسينات في مسرح الكبار لما له من وسائط كوميدية ساخرة في نقد نقائص المجتمع الاجتماعية والسياسية، ولذلك وجب معرفة مضمون فنية نصوص الفن الأراجوزي والأساليب الكوميديا الساخرة فيه وكيفية توظيفها.
وتأتي مشكلة البحث في: الكشف عن أساليب الكوميديا الساخرة في نصوص فن الأراجوز الشعبي للكبار.
وتأتي أهمية البحث في: ندرة الدراسات المسرحية والأدبية التي تتناول نصوص مسرح الأراجوز الشعبي للكبار بالتحليل، وهذه الدراسة يمكن أن تفيد الكثير من فئات المجتمع مثل "طلاب الإعلام التربوي، والباحثين في مسرح الأراجوز الشعبي للكبار".
وكانت أهم أهداف الدراسة: هي البحث في أساليب الكوميديا الساخرة في نصوص فن الأراجوز الشعبي للكبار، وفي توظيفها لمناقشة القضايا المختلفة.
ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث مايلي:
-جاءت معظم موضوعات النصوص تعكس الواقع الاجتماعي، ونقده من خلال قالب هزلي ساخر وبمنتهي الجرأة والحرية لكونه يدور في إطار عرائسي بعيد عن الواقع فلا يخضع لقيود المنطق والعقل وسيطرة السلطة والمجتمع.
-ظهر العديد من الأساليب الكوميدية الساخرة في النصوص المطروحة، والتي تم استخدامها للتسلية والترويح عن النفس من ناحية، ونقد نقائص المجتمع لتوعية المتلقي من ناحية أخرى، ونجد ذلك من خلال أساليب التلاعب اللفظي، والأساليب الاستفاهمية والتعجبية، والمفارقات المضحكة علي مستوى الحوار باللغة والحركة، والتداعي الحر الذي يعطيه حرية التعبير بدون قيود، وأيضاً تسمية الشخصيات وتلقيبها بعكس صفاتها لتحقيق المفارقة وإثارة الضحك.
-اتسمت لغة فن الأراجوز الشعبي للكبار بالطابع الملهوي الساخر، وظهرت اللغة في النصوص المطروحة عامية متنوعة باللكنات واللهجات المصرية المختلفة علي حسب طبيعة الشخصية وبيئتها، وتتدرج مابين العامية الخشنة النابية، إلى العامية التي لاتصل للراقية.
-اتسمت شخصيات النصوص المطروحة بالنمطية، لإعطائها طابع الشمول والعموم لتكون اسقاط على الشخصيات الموجودة في الواقع العام.
 
Methods of satirical comedy in the texts of the popular art of Aragoz for adults "an analytical study".
Abstract:
The art of Aragoz is one of the most important popular legacies and the manifestation of the popular spectacle beloved in the hearts of everyone, where adults and children are attracted to it, and it has spread in the fifties in the adult theater because of its satirical comedy media in criticizing the social and political shortcomings of society, and therefore it is necessary to know the content of the artistic texts of Aragoz art and the methods of satirical comedy in it and how to employ it.
The problem of research comes in: revealing the methods of satirical comedy in the texts of the popular art of Aragoz for adults.
The importance of the research comes in: the scarcity of theatrical and literary studies that deal with the texts of the Aragoz Popular Theater for adults with analysis, and this study can benefit many groups of society such as "students of educational media, and researchers in the Aragoz Popular Theater for adults."
The most important objectives of the study were to investigate the methods of satirical comedy in the texts of the popular art of Aragoz for adults, and to employ them to discuss various issues.
Among the most important findings of the research are the following:
- Most of the topics of the texts reflect social reality, and criticize it through a satirical comic template and with the utmost boldness and freedom because it revolves in a puppet framework far from reality and is not subject to the constraints of logic, reason and the control of authority and society.
- Many satirical comedy methods appeared in the proposed Al-Musous, which were used for entertainment and recreation on the one hand, and criticism of the shortcomings of society to educate the recipient on the other hand, and we find this through the methods of verbal manipulation, interrogative and exclamatory methods, and funny paradoxes at the level of dialogue in language and movement, and the free collapse that gives him freedom of expression without restrictions, as well as naming characters and calling them contrary to their qualities

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية