تهديدات وتحديات إدارة الاقتصاد الأخضرفي مجال الإعلام Managing the green economy in the field of media and its relationship to the challenges it faces

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الإعلام المساعد كلية الدراسات العليا للطفولة-جامعة عين شمس

2 كلية الدراسات العليا للطفولة-جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى التعرف على تهديدات وتحديات إدارة الاقتصاد الأخضر في مجال الإعلام، تنتمي هذه الدارسة إلى "الدراسات الوصفة" حيث تسعي للتعرف على واقع الاقتصاد الأخضر باستخدام وسائل الإعلام المرئية والمسموعة والمقروءة، اعتمدت على منهج المسح الاعلامى، باستخدام أداة الاستبيان بالتطبيق على عينة قوامها 200 مفردة من الخبراء في مجال الاقتصاد الأخضر وبعض العاملين في مجال الإعلام.
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان من أهمها أن

قدرة وسائل الإعلام بالمساهمة فى تغير رؤية المبحوثين تجاه ما تتناوله من قضايا الاقتصاد الأخضر .
حرص المبحوثين من خبراء الاقتصاد والعاملين فى مجال الاعلام بالمشاركة فى مجال الاقتصاد الأخضر وأكثر المجالات هى الحفاظ على الموارد الطبيعية والبشرية والنمو الصناعى والاقتصادى.
اهتمام خبراء الاقتصاد والعاملين فى مجال الإعلام بقضايا الاقتصاد الأخضر والمساهمة فى اعداد برامج إعلامية تناقش أهم قضايا الاقتصاد الأخضر وكيفية مواجهه التحديات التى تواجهها.
وجود علاقة ارتباطية بين التناول الاعلامى لقضايا الاقتصاد الأخضر ومدى ادراك عينة البحث لها، والتحديات التي تواجهها.
وجود تباين دال إحصائيا بين مستوي التناول الإعلامى لقضايا الاقتصاد الأخضر والتحديات التى يواجهها تبعا لمتغير التخصصي العلمي حيث كانت قيمة (ف) دالة إحصائيا
وجود فروق دالة إحصائياً بين مستوي التناول الإعلامى لقضايا الاقتصاد الأخضر والتحديات التى يواجهها تبعا لمتغير الوظيفة – لصالح (إعلامي) حيث كانت قيمة (ت) دالة إحصائيا

 
Managing the green economy in the field of media and its relationship to the challenges it faces
Abstract:
This title means that this election bears a name on the threats and challenges of the green economy in the media, due to the prescriptive studies "Where Clipping Rates Refer to a Green Economy" 200 individual experts in the field of green economy working in the media.
The study reached several results, the most important of which was that:

The media's ability to contribute to changing the respondents' vision towards the green economy issues they deal with.
The keenness of the respondents, including economists and media workers, to participate in the field of green economy, and the most important fields are the preservation of natural and human resources and industrial and economic growth.
The interest of economists and media workers in green economy issues and their contribution to preparing media programs that discuss the most important issues of the green economy and how to face the challenges it faces.
There is a correlation between the media's handling of green economy issues and the extent of the research sample's awareness of them, and the challenges they face.
There is a statistically significant difference between the level of media coverage of green economy issues and the challenges it faces, according to the scientific specialization variable, where the value of (q) is statistically significant.
There are statistically significant differences between the level of media handling of green economy issues and the challenges it faces depending on the job variable - in favor of (media) where the value of (T) was statistically significant.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية