"إستخدام الواقع المعزز فى تنمية التحصيل ومهارات التريكو اليدوى والآلى لدى طلاب كلية التربية النوعية" The use of Augmented Reality in developing the Achievement and Skills of Manual and Automatic Knitting among Students of the Faculty of Specific Education.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 الأستاذ المتفرغ بقسم الإقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية –جامعة طنطا

2 الأستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي التربية النوعية - جامعة طنطا

3 الأستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

4 مدرس مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث إلى إمكانية إستخدام الواقع المعزز فى تنمية مهارات التريكو اليدوى والآلى لدى طلاب كلية التربية النوعية، قياس فاعلية الواقع المعزز فى رفع مستوى التحصيل المعرفى للطلاب للمعارف المرتبطة بمهارات التريكو اليدوى والآلى لدى طلاب كلية التربية النوعية، وقد أشتملت عينة البحث على مجموعة تجريبية واحدة عددها ( 28 ) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية قسم الاقتصاد المنزلى ملابس ونسيج بكلية التربية النوعية جامعة طنطا، واتبع البحث المنهجين الوصفى والتحليلى فى إطاره النظرى، لتحديد المعارف اللازمة لمقرر التريكو والكروشيه التى من خلالها تستطيع الباحثة تصميم برنامج قائم على الواقع المعزز، كما إتبع المنهج شبه التجريبى للتعرف على مدى فاعلية برنامج قائم على الواقع المعزز، لتنمية مهارات التريكو اليدوى والآلى لطلاب قسم الاقتصاد المنزلى بكلية التربية النوعية جامعة طنطا، وقد تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي معرفي، واختبار للأداء المهاري، بطاقة ملاحظة ، بطاقة تقييم للمنتج، إستمارة إستطلاع آراء الطلاب، وأثبتت النتائج فاعلية الواقع المعزز في تحصيل المعارف وإكتساب المهارات الخاصة بالتريكو اليدوى والآلى، وذلك بوجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب في الاختبارين المعرفي والمهاري في التطبيق القبلي والبعدي لصالح البعدي.
 
The use of Augmented Reality in developing the Achievement and Skills of Manual and Automatic Knitting among Students of the Faculty of Specific Education.
Abstract
Employing Augmented Reality in developing the Achievement and knitting Skills of Students of the Faculty of Specific Education.
         The research aimed at the possibility of using augmented reality in developing the skills of manual and automatic knitting among students of the Faculty of Specific Education, measuring the effectiveness of augmented reality in raising the level of students’ cognitive achievement of the knowledge related to the skills of manual and automatic knitting among students of the Faculty of Specific Education, and the research sample included one experimental group numbering (28) male and female students of the second year, Department of Home Economics, Clothing and Textile, Faculty of Specific Education, Tanta University, and the research followed the descriptive and analytical approaches in its theoretical framework, to determine the necessary knowledge for the knitting and crochet course through which the researcher can design a program based on augmented reality, and he also followed the curriculum Semi-experimental to identify the effectiveness of a program based on augmented reality, to develop the skills of manual and automatic knitting for students of the Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Tanta University. students, and the results demonstrated the effectiveness of augmented reality in acquiring knowledge and acquiring skills related to manual and machine knitting, and This is due to the presence of statistically significant differences between the average scores of students in the cognitive and skill tests in the pre and post application in favor of the post

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية