فاعلية تطبيقات الهواتف الذکية في تعلم مهارات إعداد وتنفيذ نموذج البلوزة

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم تصميم الأزياء کلية التصاميم – جامعة أم القرى

المستخلص

ملخص البحث
التطور الحادث في تکنولوجيا الاتصالات والتحسين المستمر لشبکات الإنترنت والتقدم الملحوظ في تصميم وإنتاج الهواتف الذکية يعتبر مدخلاً هاماً في کل جديد ومبتکر، حيث تصدرت شبکات الإنترنت أغلب دول العالم في کافة الميادين وعلى وجه الخصوص الميادين التعليمية.
     وهدفت الباحثة إلى إستخدام تطبيقات الهواتف الذکية في تعلم معارف ومهارات إعداد وتنفيذ نموذج البلوزة وقياس فاعلية ذلک في تعليم الطالبات معارف وإکسابهم مهارات إعداد وتنفيذ نموذج البلوزة.
    وتکونت عينة البحث من من "30" من طالبات کلية التصاميم جامعة أم القرى لاستخدام تطبيقات الهواتف الذکية لإکسابهم معارف ومهارات إعداد وتنفيذ نموذج البلوزة.
    وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيق القبلي والبعدي للاختباري التحصيلي والمهاري لصالح التطبيق البعدي.
    وأيضا وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس تقدير الأداء المهاري لتنفيذ نموذج البلوزة لصالح التطبيق البعدي.
 
 
 
 
The Effectiveness of Smart Phones Applications in Learning the Skills of Drafting and Implementing the Blouse Pattern
Summary
    The development of communication technology, the continuous improvement of Internet networks, and the remarkable progress in the design and production of smart phones is considered an important entry into everything new and innovative, as Internet networks have commanded great interest in most countries of the world in all fields, especially educational fields.
 
    The researcher aimed to use smart phone applications to learn the knowledge and skills of drafting the blouse pattern and produce it drafting and implementing the blouse pattern and measuring the effectiveness of this in teaching students knowledge and providing them with skills to drafting and implementing the blouse pattern.
    The research sample consisted of "30" female students from the College of Designs, Umm Al-Qura University, to use smart phone applications to provide them with knowledge and skills to drafting and implementing the blouse pattern .
    The researcher concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of female students in the pre and post application of the achievement and skill test in favor of the post application, and there are also statistically significant differences between the mean scores of female students in the pre and post application of the skill performance assessment scale to drafting the blouse pattern and produce it in favor of the post application.
 
 
 

الموضوعات الرئيسية