تأثير برنامج تدريبى باستخدام إستراتيجيات العصف الذهنى وقبعات التفکير في تنمية بعض مهارات التفکير الناقد لدى طلاب الإعلام التربوى بکليات التربية النوعية "دراسة شبه تجريبية"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الإعلام التربوىِ کلية التربية النوعية - "جامعة طنطا"

المستخلص

ملخص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى الکشف عن "تأثير برنامج تدريبى مقترح باستخدام استراتيجيات العصف الذهنى وقبعات التفکير السته في تنمية بعض مهارات التفکير الناقد لدى طلاب أقسام الإعلام التربوى، بکليات التربية النوعية في مجال الإعلام "، بالتطبيق على عينة الدراسة المکونة من (60) طالب وطالبة، بالفرقة الأولى إعلام تربوى، بکلية التربية النوعية، جامعة طنطا، وإستخدمت الدراسة "المنهج شبة التجريبى"، و"المنهج    المقارن"، وإعتمدت على إستراتيجيتى "العصف الذهنى" و"قبعات التفکير السته"، بالإضافة إلى عدة استراتيجيات أخرى، مثل "المحاضره – المناقشة - العرض الفعال- النمذجة - التغذية المرتده - التقييم الذاتي للطلاب"، لتحقيق أهداف الدراسة، وتدريب الطلاب على مهارات التفکير الناقد، وجاءت أدوات الدراسة متمثلة في "البرنامج التدريبى المقترح"، و"الإختبار التحصيلى"، و"مقياس مهارات التفکير الناقد"، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: "أن البرنامج التدريبى المقترح من إعداد الباحثة فعال في تعريف الطلاب بمفهوم مهارات التفکير الناقد محل الدراسة، وتدريبهم عليها، واستخدامهم لها في مجال الإعلام، وجاءت أهم مهارات التفکير الناقد التي تعلمها الطلاب بعد التعرض لبرنامج الدراسة، على الترتيب: "مهارة استخدام التفکير الناقد مع محتوى وسائل الإعلام - مهارة معرفة الإفتراضات - مهارة التفسير- مهارة التمييز - مهارة الإستنتاج أو القياس - مهارة الإستنباط أو الإستقراء - مهارة تحديد الأولويات - مهارة المقارنة والتباين - مهارة تقويم الحجج"، وجاء إتجاه الطلاب "إيجابيا" نحو فعالية البرنامج المقترح، وأنشطتة واستراتيجياتة، وأساليب التدريب، وأهمية تعلم مهارات التفکير الناقد في مجال الإعلام .
The effect of a training program using brainstorming strategies and thinking hats in developing some critical thinking skills for students of educational media, Faculty of Specific Education
a semi-experimental study
Summary: The study aimed to reveal the effect of a proposed training program using brain storming strategies and the six thinking hats in order to develop some critical thinking skillsamong the students of educational media departments, Faculties of specific Education in the Media field, by applying it to the study sample consisting of (60) students (male and female) in the first year Media Education, Faculty of Specific Education, Tanta University. The study used thebrain storming and six thinking hats strategiesin addition to other strategies, such as the lecturing - discussion - effective presentation - modeling- feedback – self-assessment for students", to achieve the objectives of the study, and educate students on critical thinking skills. The study tools were represented in the proposed training program, achievement test and a scale of Critical thinking skills, the studyresultsare: The proposed training program is effective in introducing students to the concept of critical thinking skills ,and training them on it.  The most important critical thinking skills that the students learned after exposure to the study program came as follow in order: The skill of using critical thinking towards the media means, the skills of knowing the suggestions, the skill of interpretation,  the skill to distinguish, The skill to conclude, The skill of prediction or induction, the skill of prioritization, the skill of Comparing and Contrasting, the skill of Confirming the arguments, and the students attitude was positively towards the effectiveness of the proposed program, the activities of its strategies, training methods, and the importance of learning critical thinking skills in the media field.
 
 

الموضوعات الرئيسية