الوظائف التربوية للمواقع الإلكترونية للمنظمات النسائية المصرية والعربية دراسه تحليلية تقويمية The Educational Functions of the Websites of Egyptian and Arab Women's Organizations’’ An Analytical and Evaluative Study

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

     تستهدف  هذه الدراسة الي التعرف علي  أهم الأدوار والوظائف التربوية المتضمنة في المحتوي الإعلامي المقدم بالمواقع الإلكترونية للمنظمات النسائية المصرية والعربية وتقويم أنشتطها ومحتواها التربوي وقد قامت الباحثة بتحليل جميع المنتجات الإعلامية بالمواقع الالكترونية  للمنظمات النسائية عينه الدراسه والمتمثلة في المجلس القومي للمرأة ، ومنظمة المرأة العربية ،وجمعية المرأة والمجتمع ، كما تم تحليل عينة من المواد الإخبارية بالموقع لمده ستة أشهر في الفتره من يناير 2020إلي يونيو2020 وقد توصلت الدراسة إلي عدة نتائج منها :
*جاءت أهم الوظائف التربوية المتضمنة بالمحتوي الإعلامي لمواقع المنظمات النسائية المصرية والعربية قضايا التعليم في المرتبة الاولي بنسبة 15% ،تلاها في المرتبة الثانية بالتساوي التربية الإجتماعية ومحو الأمية وتعليم الكباربنسبة 13% وفي المرتة الثالثه جاءت التربية السياسية والتشريعية بنسبه 12% ، بينما تراجعت الموضوعات الخاصة بالتربية الدينية الي المرتبة الأخيرة.
* تمثلت أهم الأهداف التربوية للمنظمات النسائية في هدف تحقيق الكفاية الإجتماعية للأفراد في مجالات (التعليم والعمل والتدريب ) يليه هدف التنمية المستمرة للفرد وفي المرتبة الثالثة بالتساوي جاء كلا من إعداد المواطن الصالح ، ودمج الفرد في المجتمع.

أظهرت النتائج تنوع وثراء المنتجات الإعلامية داخل المنظمات النسائية  فيما تباينت أنوع المنتجات الإعلامية داخل كل منظمة ففي حين جاءت التقارير في المرتبة الأولي في المجلس القومي للمرأة بنسبه 24% جاءت الأخبار في المرتبة الاولي في منظمة المرأة العربية بنسبه 30% أما جمعية نهوض وتنمية المرأة فقد تساوات فيها المقالات والتقارير في المرتبة الاولي بنسبة 30%

This study aims to identify the most important educational roles and functions embedded in the media content presented on the websites of Egyptian and Arab women's organizations, and to evaluate their educational content and activities.
The researcher analyzed all media content available on the websites of the selected women's organizations, namely :The National Council for Women (Egypt) ,The Arab Women Organization  and The Association for the Advancement and Development of Women.
Additionally, a sample of news materials published on these websites was analyzed over a period of six months, from January 2020 to June 2020.
Main Results:

The most prominent educational function found in the media content of the websites was education-related issues, which ranked first (15%).
This was followed equally by social education and adult education/literacy, each at 13%.
Political and legislative education came in third place (12%), while religious education ranked last.
The most significant educational goals of these organizations focused on achieving social competence for individuals in areas such as education, work, and training.
This was followed by the goal of continuous individual development, and in third place (equally) came preparing good citizens and integrating individuals into society.
The results showed a rich diversity of media content within the women's organizations.
However, the types of content varied by organization:

At the National Council for Women, reports ranked first at 24%.
At the Arab Women Organization, news articles were first at 30%.
At the Association for the Advancement and Development of Women, both articles and reports shared first place, each at 30%.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية