أنماط توقيت التغذية الراجعة القائمة على القصة التفاعلية وأثرها في تنمية مهارة التعبير الکتابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

کلية التربية جامعة القصيم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص البحث:
استهدف البحث الکشف عن أنماط توقيت التغذية الراجعة القائمة على القصة التفاعلية وأثرها في تنمية مهارة التعبير الکتابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي والمنهج الوصفي، ولتحقيق هدف البحث تم بناء قائمة لمهارات التعبير الکتابي، وکذلک قائمة معايير تصميم القصة التفاعلية بأنماط توقيت التغذية الراجعة، وتمثلت أداة البحث في اختبار التعبير الکتابي، وقد تکوَّنت عينة البحث من (39) تلميذة من تلميذات الصف الرابع الابتدائي قُسِّمت إلى مجموعتين تجريبيتين؛ تألفت المجموعة التجريبية الأولى من (18) تلميذة، تم عرض برمجية التغذية الراجعة الفورية عليها، والمجموعة التجريبية الثانية تکونت من (21) تلميذة، تم عرض التغذية الراجعة المؤجلة عليها، وأثبتت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية التي استخدمت نمط التغذية الراجعة (الفورية) في القصة التفاعلية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارة التعبير الکتابي، لصالح التطبيق البعدي، وأثبتت کذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعة التجريبية التي استخدمت نمط التغذية الراجعة (المؤجلة) في القصة التفاعلية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارة التعبير الکتابي، لصالح التطبيق البعدي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبيّتين لأنماط التغذية الراجعة في القصة التفاعلية في التطبيق البعدي لاختبار مهارة التعبير الکتابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية لصالح المجموعة التجريبية الأولى (التي استخدمت نمط التغذية الراجعة الفورية).
الکلمات المفتاحية: أنماط توقيت التغذية الراجعة - القصة التفاعلية -مهارة التعبير الکتابي.
The patterns of feedback timing that is based on interactive stories and its impact on developing the skills of expository writing of elementary students.
Abstract
The research aimed to reveal the patterns of feedback timing that is based on interactive stories and its impact on developing the skills of expository writing of elementary school students. The research relied on the quasi-experimental approach and descriptive approach. To achieve the goal of the research, the researcher composed a list of expository writing skills, as well as a list of the standards for designing interactive stories with feedback timing patterns. The research tool was manifested in testing expository writing. The research sample consisted of 39 fourth-grade student girls. The sample was divided into two experimental groups. The first experimental group consisted of (18) pupils who received immediate feedback algorithm, and the second experimental group consisted of (21) pupils who received thy delayed feedback algorithm. The results of the research proved the presence of statistically significant differences between the scores of the experimental group that used the immediate feedback pattern in the interactive story. The scores of the pre and post application to test the skills of expository writing were statistically different in favor of the post application. Moreover, the research presented statistically significant differences between the scores of the experimental group that used the delayed feedback pattern in the interactive story: the scores of the pre and post application to test the skills of listening and expository writing were statistically different in favor of the post application. Moreover, statistically significant differences showed between the mean scores of the two experimental groups in the post application for testing the expository writing skill in favor of the first experimental group (which used the immediate feedback pattern).
 
Key words: feedback timing patterns- interactive stories - expository writing skill
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية