أثر استخدام أنشطة إثرائية قائمة على مدخل STEM في تنمية المفاهيم العلمية والمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة المتوسطة مختلفي السعات العقلية

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

قسم المناهج وتقنيات التعليم کلية التربية - جامعة الطائف

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام أنشطة إثرائية قائمة على مدخل التکامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM في تنمية المفاهيم العلمية والمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة المتوسطة مختلفي السعات العقلية. ولتحقيق هذا الهدف، فقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، حيث تم اختيار (٥١) طالباً من طلاب الصف الأول متوسط بشکل قصدي خلال العام الدراسي ١٤٤١/١٤٤٢هـ، وبعد ذلک تم توزيعهم بشکل عشوائي على مجموعتين تجريبية تکونت من (٢٥) طالباً وضابطة تکونت من (٢٦) طالباً،
وتم استخدام الأدوات التالية: اختبار المفاهيم العلمية، اختبار المهارات الحياتية واختبار السعة العقلية. وبينت النتائج وجود أثر إيجابي لاستخدام الأنشطة الاثرائية القائمة على مدخل STEM في تدريس العلوم لطلاب الصف الأول متوسط على تنمية المفاهيم العلمية والمهارات الحياتية، کما بينت النتائج بأنه لا أثر لمستوى السعة العقلية على تنمية المفاهيم العلمية أو المهارات الحياتية، کما لم يظهر أثر للتفاعل بين طريقة التدريس أو السعة العقلية على تنمية المفاهيم العلمية أو المهارات الحياتية.
الکلمات الدلالية: مدخل التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات- STEM-المفاهيم العلمية- المهارات الحياتية- السعة العقلية.
 
 
The effect of using enrichment activities based on the STEM entrance in developing scientific concepts and life skills among middle school students of different mental capacities
 
Abstract
          This study aimed to examine the impact of using enrichment activities based on the STEM approach in enhancing scientific concepts and life skills among middle school students of different mental capacities. A quasi-experimental approach was used. Fifty-one students were recruited from the first grade of the middle school during the academic year of 1441/1442. Of the 51, 25 participants were randomly assigned into the experimental group and 26 into the control group.
The researchers then administered three instruments to both groups as follows: (1) the scientific concepts test; (2) the life skills test; and (3) the mental capacity test. The results showed a positive impact on using enrichment activities based on the STEM in enhancing scientific concepts and life skills. The findings also revealed that the mental capacity has no effect on enhancing scientific concepts and life skills. Further, the results indicated that there was no effect on the interaction between the teaching method or mental capacity on enhancing students’ scientific concepts and life skills.
 
Keywords: Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM), scientific concepts, life Skills, mental capacity.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية