فعالية إستراتيجية العصف الذهني في تنمية التفکير الابتکاري بمقرر تصميم الأزياء

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 قسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

2 قسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الملک عبد العزيز

3 کلية التربية بالزلفي- جامعة المجمعة

المستخلص

ملخص البحث:
    تُعد قضية التعليم وتطويره من أهم القضايا الرئيسة المثارة في عالمنا المعاصر، فمنذ أن عرفت المجتمعات الإنسانية الأنظمة التعليمية ، وهى تعمل على زيادة کفاءة وفاعلية أساليبها، استجابة للتطورات المتلاحقة في المعرفة الإنسانية ، وتمشيًا مع المتغيرات الاجتماعية والتربوية.
وهدف البحث الي :
1-   تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على وحدة تعليمية (الاقتباس) لتنمية التفکير الابتکاري في تصميم الأزياء لطالبات الملابس والنسيج  بجامعة الملک عبد العزيز.
2-   قياس فاعلية إستراتيجية العصف الذهني في تنمية التفکير الابتکاري بتصميم الأزياء لطالبات الملابس والنسيج بجامعة الملک عبد العزيز.
3-   تدريس إضافة إستراتيجية جديدة في منهج تصميم الأزياء لفتح المجال أمام الطالبات کي يتعرفوا على قدراتهم في التفکير والابتکار.
4-   تنمية التفکير الابتکاري في تصميم الأزياء.
وتوصل البحث الي :
1-   وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات الطالبات في المعارف والمهارات قبل تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على الوحدة التعليمية وبعدها لصالح التطبيق البعدي .
2-   وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات الطالبات في الاختبار المعرفي قبل تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على الوحدة التعليمية وبعدها لصالح التطبيق البعدي .
3-   وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات الطالبات في الاختبار المهاري قبل تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على الوحدة التعليمية وبعدها لصالح التطبيق البعدي .
4-   وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات الطالبات في مقياس الاتجاهات قبل تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على الوحدة التعليمية وبعدها لصالح التطبيق البعدي .
وأصي البحث بـ :
1-   تطبيق إستراتيجية العصف الذهني على وحدة الاقتباس لمقرر تصميم الأزياء لمرحلة الماجستير بقسم الملابس والنسيج.
2-   تفعيل إستراتيجية العصف الذهني في التدريس لمجال تصميم الأزياء لجميع الفرق الدراسية، حيث أثبتت فعاليتها في تنمية التفکير الابتکاري.
3-   تغيير الطرق التقليدية في التعليم واستبدالها بطرق حديثة أکثر فاعلية في اکتساب المعارف والمهارات لتکوين اتجاهات إيجابية نحو المقررات الدراسية.
4-   عقد دورات تدريبية لإستراتيجية العصف الذهني لما لها من أهمية في تنمية التفکير الابتکاري وکيفيه تطبيقها لأعضاء هيئة التدريس بقسم الملابس والنسيج .
5-   الاهتمام بتدريس مهارات التفکير الابتکاري من خلال استراتيجيات العصف الذهني في المناهج الصفية أو بمنهج منفصل.
 
Effectiveness of brain storming Strategy in The Development of Innovation Thinking in Fashion Design Course
   The issue of education and development of the most important key issues raised in the contemporary world, since the human societies known educational systems, which is working to increase the efficiency and effectiveness of their methods, in response to the successive developments in human knowledge, and in line with the social and educational variables.
The goal of research is to:
1. Application of brainstorming on the educational unit strategy (marks) for the development of innovative thinking in the fashion design students of clothing and textiles, King Abdul Aziz University.
2. measure the effectiveness of brainstorming strategy in the development of innovative thinking to design costumes for the students of clothing and textiles, King Abdul Aziz University.
3. teach add a new strategic approach to fashion design to open the way for students to learn about their abilities to think and innovate.
4. innovative thinking in fashion design development.
The research concluded:
1. There are significant differences between the average scores of students in the knowledge and skills before applying brainstorming on the module strategy and then in favor of the dimensional application.
2. There are significant differences between the average scores of students in cognitive test before applying brainstorming on the module strategy and then in favor of the dimensional application.
3. There are significant differences between the average scores of students in the skills test before applying brainstorming on the module strategy and then in favor of the dimensional application.
4. There are significant differences between the average scores of students in the measure trends before applying brainstorming on the module strategy and then in favor of the dimensional application.


Wasi Search by:
1. Application of brainstorming on a unit citation for the decision to stage fashion design master's clothing and textile department strategy.
2. activate brainstorming strategy in the teaching field of fashion design school for all teams, with proven effective in the development of innovative thinking.
3. changing the traditional methods of teaching and replaced by modern methods more effective in gaining the knowledge and skills to form positive attitudes towards courses.
4. training sessions for brainstorming strategy because of their importance in the development of innovative thinking and how to apply for faculty members of clothing and textiles department.
5. attention to the teaching of creative thinking through brainstorming strategies in the classroom curriculum or a separate approach skills.
 

الموضوعات الرئيسية