فعالية استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية التحصيل والمهارات العملية لدى طالبات المرحلة الثانوية في الاقتصاد المنزلي Effectiveness of Self-Questioning Strategy in Developing Achievement and Practical Skills among Secondary Stage female Students in “Home Economics”

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 کلية التربية، جامعة المنوفية

2 قسم الاقتصاد المنزلي والتربية کلية الاقتصاد المنزلى، جامعة المنوفية

3 قسم الاقتصاد المنزلي والتربية کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية

المستخلص

فعالية استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية التحصيل والمهارات العملية لدى طالبات المرحلة الثانوية في الاقتصاد المنزلي
        هدف البحث إلي الکشف عن فعالية استخدام استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية التحصيل الدراسي والمهارات العملية لدي طالبات المرحلة الثانوية في الاقتصاد المنزلي، وتم اختيار عينة البحث من مدرسة محلة أبو على الثانوية المشترکة التابعة لإدارة دسوق التعليمية بمحافظة کفر الشيخ، واقتصر البحث على عينة مکونة من (60) طالبة، (30) مجموعة ضابطة، (30) مجموعة تجريبية. وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، بطاقة ملاحظة المهارات العملية في مادة الاقتصاد المنزلي (من إعداد الباحثة)، وبعد تطبيق أدوات البحث أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل وبطاقة ملاحظة المهارات العملية وذلک لصالح المجموعة التجريبية. بالإضافة إلي وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0,01) بين درجات الاختبار التحصيلي وبطاقة ملاحظة المهارات العملية لطالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي.
 


 
Effectiveness of Self-Questioning Strategy in Developing Achievement and Practical Skills among Secondary Stage female Students in “Home Economics
Abstract
The research aims to reveal the effectiveness of self-questioning strategy in Developing Achievement and Practical Skills among Secondary Stage female Students in Home Economics. The research sample was chosen among students in the first grade of secondary academic year 2014/2015, Mahalet Abu Ali secondary school common of the Department of  Desouk educational Kafr El-Sheikh governorate. and (60) students, were divided into two groups, an experimental group of (30) Student, and a control group of (30) student. Tools of the research were Achievement test, Note card for the practical skills in home economics. (Prepared by the researcher), and the results revealed the presence of statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of students in the experimental group and the control group in the post application for the achievement test and the card note for the practical skills, for the experimental group. There is appositive correlation at the level (0.01) between the mean scores of students in the experimental group in the post application for the achievement test and the card note for the practical skills.
 
 

الموضوعات الرئيسية