الخطاب المسرحى بين التأليف والإخراج " بعض أعمال لينين الرملى نموذجاً"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الإعلام التربوى کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

الخطاب المسرحى بين التأليف والإخراج " بعض أعمال لينين الرملى نموذجاً"
د/منى عبدالمقصود عبدالعزيز شنب
مدرس بقسم الإعلام التربوى
کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية
 
 
ملخص البحث باللغة العربية
هدف البحث إلى التعرف على الکيفية التى تناول بها الکاتب والمخرج الخطاب المسرحى، وکيف أبرز دلالاته فى المسرحيات عينة الدراسة، وقد تمثلت فى ثلاث مسرحيات کتبها لينين الرملى وهى مسرحية "وجهة نظر" إخراج محمد صبحى، مسرحية " اهلاً يابکوات " إخراج عصام السيد، مسرحية " عفريت لکل مواطن" إخراج محمد داوود، واستخدمت الباحثة المنهج السيموطيقى وتحليل المضمون للکشف عن التأثيرات المتبادلة للخطاب المسرحى بين النص والعرض.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:-
1- جاءت معظم القضايا التى قدمها الخطاب المسرحى فى المسرحيات عينة الدراسة قضايا سياسية وقد تمثلت فى  قضايا الفساد بمختلف أنواعه کما فى مسرحية وجهة نظر أو الفساد السياسي کما فى أهلاً يابکوات أو فساد إدارى کما فى مسرحية عفريت لکل مواطن.أو قضايا اجتماعية کالنظرة المتدنية للمعاقين والکذب الرشوة کما فى وجهة نظر، ومشکلة الجشع والطمع والغلاء فى الزواج کما فى عفريت لکل مواطن، والجهل کما فى أهلاً يابکوات) أو قضايا دينية کالفهم الخاطىء للدين کما فى مسرحيتى ( وجهة نظر، أهلاً يابکوات)
- أوضحت نتائج الدراسة أيضاً أن الخطاب المسرحى فى المسرحيات عينة الدراسة خطاب کوميدى ساخر.
* يقدم مواقف نقدية ويعتمد على السرد وتشکيل قنوات اتصال بين الکاتب والشخصية وبين المؤدى والمتلقى بشکل يخلق حالة وعى لدى المتلقى تکون الدعابة والکوميديا أحد مفاتيحها.
* تعددت صور توظيف السخرية فى المسرحيات عينة الدراسة ما بين التکرار اللفظى، تسجيع الخطاب، التلاعب بالألفاظ والإجابة بغير المطلوب.
Theatrial discourse between composition and directing "Some plays of  lenin Elramly model"
The research aims to identify how the writer and director addressed the theatrical discourse, and how he highlighted the significance in the plays sample study, has been represented in three plays written by Lenin Elramly, namely
It is the play "Point of View" directed by Mohamed Sobhy, the play "Ahlan Yabkawat" directed by Essam El Sayed, play "Goblin for each citizen" directed by Mohamed Daoud, and the researcher used the methodological and content analysis to reveal the mutual effects of theatrical discourse between the text and presentation.
The study has reached several results, the most important of which are:
Most of the issues presented by the theatrical discourse in the plays of the study sample were political issues and were represented in the corruption of various kinds, such as in the play point of view or political corruption as in Ahl Yabkwat or administrative corruption as in the play Goblin for every citizen. Or social issues such as low view of the disabled and lying bribery As in the point of view, the problem of greed, greed and high cost in marriage as in the imp for every citizen, ignorance as in Ahl Yabkwat) or religious issues such as misunderstanding of religion as in my play (Naft, Ahl Yabkwat)
-The results of the study also showed that the theatrical discourse in the study sample plays a satirical comedy..
*Provides critical positions and depends on the narrative and the formation of channels of communication between the writer and personality and between the performer and the recipient in a manner that creates a state of consciousness when the recipient humor and comedy is one of the keys.
* There are many forms of employing cynicism in the plays of the study sample between verbal repetition, encouragement of speech, manipulation of words and the answer is not required.

الموضوعات الرئيسية