الجوانب الأخلاقية والاجتماعية کأحد الاساليب التربوية المستنبطة من قصة موسي عليه السلام أحمد بن عبد الخالق علي الکناني الزهراني
يتناول البحث الأساليب التربوية في قصة موسى عليه السلام، والتي اشتمل عليها القرآن الکريم، کما يبين تنوع الأساليب التربوية ومجالاتها المتعددة سواء في الجانب الأخلاقي أو الاجتماعي لکي يعطي المربي مجالاً رحباً في اختيار الأسلوب التربوي المناسب لمعالجة المواقف التربوية المختلفة.
وما أحوج المجتمع المسلم إلى فهم الأساليب التربوية في قصة موسى عليه السلام, والاستخدام الأمثل لها حسب المواقف والظروف، وذلک لأننا نتعامل مع فئة من الشباب المسلم نحتاج إلى تربيتهم وفق الأساليب التربوية الإسلامية في ظل ما يحيط بهم من مغريات وما يتعرضون له من مؤثرات. ولذا قال ابن القيم رحمه الله تعالى: يذکر الله سبحانه وتعالى قصة موسى عليه السلام ويعيدها ويبديها ويسلي رسول الله صلى الله عليه وسلم، ويقول رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما يناله من أذى الناس: "لقد أوذي موسى بأکثر من هذا فصبر".
Moral and social aspects as one of the educational methods drawn from the story of Musa, peace be upon him
The research deals with educational methods in the story of Musa, peace be upon him, which is included in the Holy Qur’an. It also shows the diversity of educational methods and their multiple fields, both in the moral and social aspect, in order to give the breeder a wide field in choosing the appropriate educational method to address the different educational situations.
The most urgent need for the Muslim community to understand the educational methods in the story of Moses, peace be upon him, and to make optimal use of them according to situations and circumstances, because we are dealing with a group of Muslim youth who need to be brought up according to the Islamic educational methods in light of the temptations surrounding them and the influences they are exposed to. That is why Ibn al-Qayyim, may God Almighty have mercy on him, said: God Almighty remembers the story of Moses, peace be upon him, and restores it and amuses the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him
بن عبد الخالق علي الکناني الزهراني, أحمد. (2019). الجوانب الاخلاقية والاجتماعية کأحد الاساليب التربوية المستنبطة من قصة موسي عليه السلام. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 9(9), 391-423. doi: 10.21608/sjsep.2019.153195
MLA
أحمد بن عبد الخالق علي الکناني الزهراني. "الجوانب الاخلاقية والاجتماعية کأحد الاساليب التربوية المستنبطة من قصة موسي عليه السلام", المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 9, 9, 2019, 391-423. doi: 10.21608/sjsep.2019.153195
HARVARD
بن عبد الخالق علي الکناني الزهراني, أحمد. (2019). 'الجوانب الاخلاقية والاجتماعية کأحد الاساليب التربوية المستنبطة من قصة موسي عليه السلام', المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 9(9), pp. 391-423. doi: 10.21608/sjsep.2019.153195
VANCOUVER
بن عبد الخالق علي الکناني الزهراني, أحمد. الجوانب الاخلاقية والاجتماعية کأحد الاساليب التربوية المستنبطة من قصة موسي عليه السلام. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 2019; 9(9): 391-423. doi: 10.21608/sjsep.2019.153195