فاعلية برنامج قائم علي التنور الغذائي لتنمية تحصيل طالبات المرحلة الثانوية في الاقتصاد المنزلي "Effectiveness of a program based on nutritional literacy to develop secondary school students' achievement in home economics"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 کلية الاقتصاد المنزلى جامعة المنوفية

2 قسم التغذية وعلوم الأطعمة کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية

3 کليـة التربية - جامعـة المنوفيــة

4 کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى : بناء برنامج  قائم علي  التنور الغذائي لتنمية تحصيل طالبات الصف الأول الثانوي في مادة الاقتصاد المنزلي .
 و تکونت عينة البحث من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة الثانوية القديمة بشبين الکوم ، وعددهم (60) طالبة تم تقسيمهن إلي مجموعتين المجموعة الأولي و هي المجموعة التجريبية و عددها (30) طالبة ، و المجموعة الثانية و هي المجموعة الضابطة و عددها (30) طالبة .
وتمثلت أدوات البحث في : مقياس لقياس الاتجاه الغذائي، اختبار تحصيلي لقياس التنور الغذائي ، کما قامت الباحثة بتصميم برنامج قائم علي التنور الغذائي لطالبات الصف الأول الثانوي.
وبعد تطبيق أدوات البحث : قبلياً قامت الباحثة بالتدريس للمجموعة التجريبية باستخدام البرنامج القائم علي التنور الغذائي ، أما المجموعة الضابطة فقد تم التدريس لها باستخدام البرنامج العادي في التدريس ، ثم قامت الباحثة بتطبيق أدوات البحث بعدياً .
وکشفت نتائج الدراسة عن : تفوق طالبات المجموعة التجريبية عن طالبات المجموعة الضابطة في نتائج الاختبار التحصيلي و مقياس الاتجاه الغذائي مما يعکس فاعلية البرنامج القائم علي التنور الغذائي .
 





 
"Effectiveness of a program based on nutritional literacy to develop secondary school students' achievement in home economics"
The research aims to: Build a program based on nutritional literacy to develop the achievement of first-year students in the subject of home economics.
 The research sample consisted of students from the first secondary class in the old high school in Shebin El-Koum, and they numbered (60) students who were divided into two groups, the first group is the experimental group and there are (30) students, and the second group is the control group and its number is (30) students .
The research tools consisted of: a measure to measure nutritional trend, an achievement test to measure food literacy, and the researcher designed a program based on food literacy for first-year secondary students.
After applying the research tools: Before, the researcher taught the experimental group using the program based on food enlightenment, whereas the control group was taught by using the regular program in teaching, then the researcher applied the research tools afterwards.
The results of the study revealed that: The female students of the experimental group exceeded the students of the control group in the results of the achievement test and the measure of nutritional trend, which reflects the effectiveness of the program based on food literacy.

الموضوعات الرئيسية