فاعلية توظيف مدونة الکترونية لتنمية مهارات التفکير الناقد لدى طلاب معلم حاسب آلي بجامعة طنطا The effectiveness of employing an electronic blog to develop critical thinking skills among students of a computer teacher at Tanta University

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

المستخلص

ملخص:
    يهدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية مدونة الکترونية في تنمية مهارات التفکير الناقد لدى طلاب معلم حاسب آلي بکلية التربية النوعية بجامعة طنطا، وذلک من خلال إزالة الحواجز بين غرفة الصف والمستجدات التکنولوجية والعالم الافتراضي ، وتبادل الخبرات والمعلومات بين الطالب والمعلم ، ومشارکة الأفکار بحرية ودون رقابة .
    وتکونت عينة البحث من عشر طلاب يدرسون مقرر أمن بيانات خلال فصل دراسي کامل ، مع استخدام المنهج التجريبي والتطبيق على مجموعة تجريبية واحدة لقياس اثر المتغير المستقل وهو استخدام المدونة الالکترونية في المتغير التابع وهو تنمية مهارات التفکير الناقد ، وذلک باستخدام اختبار قبلي / بعدى مع استخدام قائمة بمهارات التفکير الناقد .
        وقد أظهرت نتائج البحث وجود اثر دال إحصائيا لفاعلية المدونة التعليمية في تحسين مهارات التفکير الناقد لدى عينة البحث ، حيث وفرت المدونات بيئة تعليمية تتصف بالمرونة والحرية في التعبير ، بعيدا عن التقيد بالصف أو الساعات التدريسية أو المکان و الزمان ، فشعور الطالب بأنه مسئول ومتحکم بحرية في تعلمه  اکسبه مهارات التفکير الناقد.
   The current research aims to verify the effectiveness of the blog learning in the development of critical thinking skills among students in teacher computer Faculty of Specific Education at the University of Tanta, through the removal of barriers between the classroom and technological developments and the virtual world, and the exchange of experiences and information between the student and the teacher, and share ideas freely and without censorship.
          The research sample consists of ten students studying decision data security during the entire semester, with the use of the experimental method and the application on one group to measure the effect of the independent variable is the use of the Blog in the dependent variable which is the development of critical thinking skills, using a pretest / after me with the use of a list of skills critical thinking.
          The results showed the presence of trace statistically significant for the effectiveness of the educational blog at improving the skills of critical thinking among a sample search, providing blogging learning environment characterized by flexibility and freedom of expression, away from the opt- grade or teaching hours or the place and time, This felt the students with self-control of their learning, which earned them the critical thinking skills.

الموضوعات الرئيسية